T
Vi har hus byggt -68 och vill snygga upp våra fönster och behöver lite ideér och inspiration. Jag har två frågor:

1. Behöver tips på hur man kan snygga upp befintliga fönster ( 2 glas)med ev spröjs eller dylikt, och isåfall vilken typ av utformning av spröjs skulle passa våra fönster (vanlig inrutning av fönster eller bara spröjs upptill (se bild)?

2. Vi kommer inom några år behöva byta ut våra fönster och då undrar jag vilka man skall välja, rent utseendemässigt, för att få ett så snyggt hus som möjligt helst så det ser lite äldre ut (vill inte ha samma moderna känsla som vi har idag)
 
  • phpkyw9hs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • phprpf0ws.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu kommer jag med ett råd som du inte vill höra:
60-talshus är snyggast med 60-talsfönster!

Alltså att "snygga till" de befintliga fönstrena med spröjs kommer bara att se fånigt ut!

Att bygga om hela huset så att det ser ut som ett äldre hus kanske är möjligt, men kommer troligtvis innebära stora ingrepp. Ofta är det så mycket som skiljer i stil och proportioner mellan ett 60-tals hus och äldre hus.

Det smartaste om man inte är nöjd med husets stil är att sälja till någon som tycker om det och köpa ett annat hus som bättre passar ens drömmar.

Lägg ut en bild på huset så kanske du får tips om hur du skulle kunna göra med det.
 
T
Köper inte att det inte går att sätta in andra fönster, har sett andra som gjort det med lyckat resultat (sen finns det ju andra som inte lyckats så bra).

Ser att jag uttryckte mig lite fel i mitt första inlägg för vi vill ha fönster som snyggar upp fasaden och inte gör att huset ser så 60 tals aktigt ut, behöver inte möjligvis göra så att huset ser äldre ut. Glömde även lägga in bild på huset men gjort det nu.
 
Håller med sommartorparn. Möjligen kan du ju byta till fönster som är symmetriska och har två lufter, som det på bilden, fast utan den övre delen. Då skulle huset se lite mer 40-tal ut. Annars tror jag också att du behöver byta fasaden för att få till det.
 
Är det ert hus som det ser ut nu, som ni har bild på där uppe?

Det spröjsade fönstret som ni gillar skulle se jättekonstigt ut på ert hus!

Svårt att se vad man skulle kunna ändra utan att det blir konstigt........

Ett vanligt tvålufts fönster utan spröjs men med mittstolpe (som pinebar föreslår) skulle funka, men då får ni ändra storleken på fönsterhålet. Befintliga fönster är ju betydligt bredare än de vanliga 40-tals fönstrena.

Ett annat alternativ, om ni inte tycker om det där vädringsfönstret, är att ersätta med perspektiv fönster med hel ruta över hela. MEN, vädringsfönstret är ju ganska praktiskt när man vill släppa in lite luft utan att öppna hela den stora mastodontrutan. Jag tycker det är charmigt med den osymetriskt placerade mittstolpen!

Ofta blir det bäst om man jobbar utifrån husets karaktär i stället för att motarbeta den.

Här hittade jag en ganska bra beskrivning om vad som funkar och inte funkar när man vill byta fönster i hus från olika tidsperioder.
http://www.velfac.se/velfac-se/download.nsf/web_all/05897E2B6A9E9DB0C125741900455EB6/$file/Renovering_0803_web.pdf

Obs, att man särskilt varnar för att sätta spröjsade fönster på denna typ av hus!
 
Redigerat:
Jag håller med tidigare talare. Hör vad du säger om att det inte måste göra så att huset ser äldre ut men om det är spröjs du vill ha, så är det ändå det som blir resultatet, eftersom riktiga spröjsade fönster bara förekom fram till ungefär tidigt trettiotal.

Fönstren är del av en utseendemässig helhet. Du vill att huset inte ska se så sextiotal ut men det är i alla avseenden - suterrängkonstruktionen, proportionen längd/bredd, takvinkeln, fasadutformningen - ett mycket typiskt hus för sent sextiotal/tidigt sjuttiotal. Fönsterbyte kan inte ändra på det. Däremot kan det få huset att se konstigt ut i mångas ögon, något att tänka på ifall det någon gång blir dags att sälja. Om man inte tycker att spröjsade fönster tillför något till utseendet finns det ju bara nackdelar - besvärligare att tvätta, krångligare att underhålla.
 
T
Behöver inte vara spröjs det var bara en idé, men jag vill ha ngn typ av förändring för jag gillar inte de fönster som är idag. Ett helt fönster är inte ett alternativ för det har våra grannar satt in och det ser om inte ännu värre ut.

Vi kommer förmodligen vända på fasadpanelen inom några år och undra då om man kan ta ur och göra fönstret högre för idag så är de två fönsterna utanför balkongen väldigt låga?
 
Jag håller med de övriga om spröjs... Har sett många exempel på moderna villor som fräschats upp med spröjs. Proportionerna blir helt galna och det är verkligen inte snyggt.

Det jag däremot kan tänka mig är en symmetrisk fönsterindelning av typen som syns i broschyren Sommartorparn länkade till, som syns på s. 6; varierande tvålufts- och treluftsfönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.