Hej,

Vi har ett sutteränghus som är byggt på 50-talet vilket då givetvis har en platta som är oisolerad. Idag finns det ett gästrum (uppreglat med riskkonstruktion) med toalett som vi håller på att riva ut för att göra om med en fuktsäker konstruktion. Däremot har vi tänkt oss att använda detta rum som sovrum och funderar lite på vad man kan göra för att få en dräglig värme. Att resten av källaren är kall spelar mindre roll men finns det något man kan göra för att få rummet och toaletten mer beboelig?

MVH
Andreas
 
Sitter med liknande funderingar till vår gillestuga (1950, oisolerad platta). Jag vill inte bila upp och isolera ordentligt, den investeringen kommer aldrig betala sig. Istället är planen att lägga platonmatta, lågbyggande EPS med spår, evt värmefördelningsplåt, slang, trägolv. LK menar att man kan skippa platonmattan och prima istället, men det känns bra att ventilera. Borde bara bygga ca 3 cm. Och sedan täta dörrarna till resten av källaren (och samtidigt se över ventilationen).
Skall tillägga att allt är kruttorrt (ej dränerat, behövs inte), har 60 år gamla träväggar överallt utan spår av fuktangrepp.
 
Har du tänkt att ha platon mattan passivt eller mekaniskt ventilerad? Du är inte orolig för omvänd fuktvandring när du börjar värma på insidan?

Jag är sjukt nojig och vill givetvis ha ett fuktsäkert rum men också beboeligt.

Är det någon som vet om man bara kan bila upp delar av en källar och isolera eller är det "big no no"?
 
Man kan alltid göra som förr i tiden: ha mattor på golven, särskilt i badrummet med klinkergolv.
 
Wibe skrev:
Har du tänkt att ha platon mattan passivt eller mekaniskt ventilerad? Du är inte orolig för omvänd fuktvandring när du börjar värma på insidan?
Passivt. Jag tror inte plattan/marken värms upp så mycket med den här lösningen att det blir ett problem med fuktvandring på sommaren, men det kanske är värre i fuktigare lägen än vårt. Men det kan ju vara smart att ha det i åtanke, kanske förbereda för evt fläkt.
 
sulfobus skrev:
Passivt. Jag tror inte plattan/marken värms upp så mycket med den här lösningen att det blir ett problem med fuktvandring på sommaren, men det kanske är värre i fuktigare lägen än vårt. Men det kan ju vara smart att ha det i åtanke, kanske förbereda för evt fläkt.
Hur gör du med väggar. Reglar du upp dessa eller kör du betongrena väggar? Själv funderar jag på att regla upp med stålreglar och eventuellt cellplast isolering. Här får man väl se till att få en luftspalt mellan den uppreglade väggen och betongväggen...
 
Wibe skrev:
Är det någon som vet om man bara kan bila upp delar av en källar och isolera eller är det "big no no"?
Jag har gjort så i 1/3 av källaren, grävt ur, isolerat och gjutit ny platta med golvvärme som jag stänger av sommartid. Har inte haft några problem än iaf!
 
Wibe skrev:
Hur gör du med väggar. Reglar du upp dessa eller kör du betongrena väggar? Själv funderar jag på att regla upp med stålreglar och eventuellt cellplast isolering. Här får man väl se till att få en luftspalt mellan den uppreglade väggen och betongväggen...
Jag har hellre betongrent/putsat. Man kan testa med en skiva eller plast mot väggen ett par månader och se om det blir fukt eller påväxt.
 
Tillföra mer värme?
En braskamin kanske?
 
  • Gilla
sulfobus
  • Laddar…
För att göra det tydligare har jag ritat upp en bild på källaren.

Ka?llarrum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela rummet och toaletten var uppreglade riskkonstruktioner med träreglar. En del reglar, de som låg mot betongplattan och de som var mot ytterväggen (i nederkant) var ganska rötna. De var inte fuktiga nu. Man har för bara för några år sedan gjort om dränering och isolering med Isodrän så den skall vara bra. Plattan saknar eller har dålig isolering så markfukt finns säkerligen.

Vi skall få detta till ett rum och toalett igen men utan riskkonstruktionen. Bara den nedre delen ca 30cm av ytterväggen ligger under mark. Skall man isolera detta rum något eller helt enkelt ha det betongrent? Tidigare husägare har haft ett elelement under fönstret. Detta har nu tagits bort och tanken är att istället koppla in element på det vattenburna systemet (luft-vatten pump) Kommer man med väl dimensionerade element få upp någon värme i detta rum? Kan och bör man isolera något? Funderar på ytterväggen som mestadels ligger ovan mark?

Toalettdelen är tänkt att reglas upp igen men med stålreglar och där enbart använda våtrumsgips, både inne i toaletten och utanför (till rummet sett). Golvvärme har jag förstått inte är att rekommendera om plattan inte är isolerad på rätt sätt (under plattan). Frågan är dock om man kan tänka sig att lägga golvvärme (komfortvärme) under toadelen då jag tänker att tillskjutande fukt kan ta sig vidare utanför toalettdelen som är en liten del ca 1.95m x 1.30m

Kan helt klart tänka mig ett betongrent rum men vill ju gärna få upp värmen. Nu när det är ca -4 ute är det ca 13-14 grader i sutterängplanet..

Tacksam för hjälp!
 
Jag har gjort en bild på ytterväggen i detta rum och funderar på om det är en lösning som man kan använda sig av.

Ytterva?gg i rum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då denna vägg är mestadels över mark funderar jag på om man kan isolera den delen som är ovan mark? Eller kommer det inte ge något?

Jag kan absolut tänka mig att ha det betongrent, vilket antagligen är bäst men frågan är om man kommer kunna värma upp rummet tillräckligt utan isolering.

I den tidigare bifogade bilden kan man se att en kortsida av rummet angränsar till ett förråd. Kan man på något sätt isolera den väggen? Antingen från rummet eller från förrådet?
 
Är det någon som har någon input på ovannämnda idé med att isolera den delen ovan mark? Är det ogjort arbete då delar av den ändå så kommer vara oisolerad?
 
Jag hade inte lagt ner energi på att regla och isolera, utan hållit allt så betongrent som möjligt.
Jag hade tagit risken att lägga lite komfortvärme om ni har för avsikt att lägga klinker. Det är inte det bästa ur ekonomisk synvinkel, men här kan det ändå vara motiverat.
För värmehållning hade jag monterat en fläktkonvektor till ert vattenburna system. Kanske i kombination med en traditionell radiator med tanke på att det är ett sovrum.

Ett annat alternativ som kanske mer påverkar mysfaktor är att installera en pelletskamin (med väggskorsten).
 
Såhär en 4 år senare, vad för lösning blev det och hur funkar det? (sitter med en näst intill identiskt situation)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.