Hej

Skulle behöva lite tips och idéer på hur jag på bästa sätt sköter underhållet av de blottade träkonstruktionerna på mitt tak.

Vi köpte huset för 1.5 år sedan och på att göra listan denna sommar står underhåll av taket. Dock är jag lite osäker på hur jag skall gå till väga.

Som man ser på bilderna så ser ser det lite olika ut på de olika sidorna men generellt så är allt i dåligt skick. På framsidan så är jag inne på att klä in överhänget så att jag kan montera belysning i denna, dock blir jag lite osäker på detta då luftspalten upp till vinden är minimal. Vinden är tilläggsisolerad med isolering på golvet av vinden.

Om jag väljer att göra så runt hela huset, behöver jag då ändå skrapa bort den gamla färgen och måla om den även fast jag bygger in denna konstruktion?

Tanken är i sådant fall att ha en lite större springa mellan brädorna för att släppa in luft.
Vy uppåt längs huskanten visar blottade trädetailjer på taköverhänget mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låg vinkelvy av hus med blottade träkonstruktioner under taköverhänget mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träkonstruktion under taköverhäng i behov av underhåll med synlig gammal färg och stötta balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett hus med synliga skador på träkonstruktionen under taköverhänget och en regnränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diagram över uppbyggnaden av ett tätt takfot med beskrivna delar som spikslag och ventilerad spaltpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.