Jag har en vindslägenhet som ligger 10m ifrån källaren där matningen av vatten kommer ifrån och tryckstegringspumpar kan installeras. Det är bara min lgh som försörjs via ledningar i hisschaktet. Trycket är idag 1 bar vilket är mycket lågt vad jag kan förstå. Då det är separata ledningar för kall och varmvatten behöver jag två pumpar och därför letar jag efter små/lättinstallerade pumpar som inte är så dyra (5-10tkr/st).Är det någon som kan tipsa om lämpliga pumpar?

Tacksam för tips.
 
Rör i hissshacktet ?? Vilket tryck har dom andra i huset. Då är det så att dom ville inte gräva fram rör i LGH nedanför dig utan gjorde saker med minsta motståndets lag,samt dragit för klena rör. Att ha separata rör från botten innebär att du är egen på dom. Hur är det med VV , även för dom andra VVC ( cirkulerande VV ), det tar säkert ett tag att få en bra VV-temp för dig , får spola mycket. En tryckhöjningspump kommer att vara i drift nästan jämt för att hålla ett visst tryck ochnormalt sätts en sådan på inkommande kallvatten som återspeglar sig även på VV
 
tommib
Om du bor 10 m upp så kan man undra vad alla andra har för tryck. Dina 10 m vattenpelare borde innebära förlust av ungefär 1 bar tryck så det måste vara riktigt dåligt för alla andra också. Sen kan du dessutom ha dåligt flöde om man som jonaserik tror har dragit för klena rör.

Har du VVB i lägenheten eller är du ansluten till husets varmvatten? Om du är ensam på en lång ledning från källaren så lär det ta en stund innan du får varmvatten. Har du en egen VVB skulle du klara dig med en tryckstegringspump precis som jonaserik skriver.
 
För KV kan även en (nära lägenheten) påkopplad hydropress, hjälpa till att hålla trycket uppe en stund om det är klena ledningar och vattenuttaget inte är för stort.
 
Trycket är dåligt i övriga huset och vi skulle behöva en tryckstegringspump för hela huset men det är bara jag som klagar. En pump för hela huset skulle kosta 30-40 tkr men jag måste ha två pumpar och styrelsen tror att det finns pumpar för 5000 kr/st. Jag tror de små pumparna är för klena, det är nog dessutom mer än 10 m höjdskillnad. Så, finns det pumpar som klarar upp till 20m och kostar mindre än 10tkr?
 
tommib
Har ni enskilt eller kommunalt vatten? Om det är kommunalt kanske VA-företaget kan vara hjälpsamma om det är dåligt tryck i hela kåken.

Fördelen med att ha gemensam tryckstegringspump för hela fastigheten är som sagt att ni bara behöver en, varmvattnet matas från kallvattnet.

Varför "tror" styrelsen att det finns pumpar till ett visst pris? Det är väl bara att ställa upp en kravspec och be om offerter. Då får man se till vilket pris saker finns. Det viktiga här är kravspecifikationen. Då slipper ni diskutera om vad de tror om pris och du tror om klenhet.
 
E Erfaren styrelseledamot skrev:
Trycket är dåligt i övriga huset och vi skulle behöva en tryckstegringspump för hela huset men det
Det är inte troligt att du vet vilket tryck du har eller övriga, bara indikering på att det rinner dåligt, är det kommunalt ska ni i första hand ta kontakt med kommunen för att få reda på deras tryck,, sen blir det med eget så blir internt problem.,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.