Hej!

Vi har en gammal parkbänk där sidorna är gjutjärn. Ribborna har murknat upp och det börjar bli dags att sätta dit några nya. Varje ribba är ca 21*95*1155 (8st).
Vad bör jag använda för virke till dem? Ek? Annat? Planhyvlat?

Tack!

//Sam
 
  • Gjutjärnssidorna av en gammal parkbänk utan träribbor mot en orange bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har själv en bänk jag skall åtgärda. Jag kommer använda furu eftersom det är lättillgängligt och billigt. Nu kommer jag ändå måla ribborna så det spelar mindre roll vad det är för trä.
Vill man ha träkänsla så hade det varit snyggt med ek. Antingen oljad eller helt obehandlad. Lite svårare att hitta i rätt dimension, men det går säkert att beställa från snickeri eller liknande.
 
A
Går det inte lika bra med sibirisk lärk?
 
För mig så tror jag det går lika bra, om det är ett bra alternativ. Men där är det kanske mest "trall"-dimensioner jag har sett (28x120).
 
Furu eller mahogny är nog de klassiska träslagen för en sådan bänk. Ska du komma undan med plånboken i behåll så är det väl furu som gäller. Furu kan du ju lätt få i vilka dimensioner du vill.
 
Ja, furu känns ju som lättast att få till, men hur många år kommer det hålla? Kan man behandla det på något bra sätt som inte behöver årligt underhåll?
 
Måla eller betsa, kräver inte årligt underhåll. Använder du dessutom kärnfuru så håller det länge, länge. Fönster tillverkade i kärnfuru håller 100-tals år bara de får lite kärlek då och då.
 
Om du ska göra något som kräver minimalt med insats så kan du ju ta tryckimpregnerad trall, 22x95

Får väl skura av den med såpa eller ngt så man inte fläckar ner kläderna när den är helt nybyggd. (Av impregneringen)

Annars är det som vanligt, olja, grundfärg och toppfärg.
 
Kvistfri furu håller + 20 år.
Målat eller oljat.

Impat skulle jag passa mig för, nästan utan undantag det sämsta virket ur stocken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.