Skulle vilja plantera ett litet träd i vår stenslänt, men vill inte att trädet skall vara för stort och yvigt eftersom det ligger så nära tomtgränsen och grannens garage. Är det någon som har något bra tips? Gärna en lång stam och en långsmal krona som klarar av zon 4 ev zon 3 om jag har tur.
 
Det finns en smalvuxen variant av japanskt körsbär, en sort som heter 'Amanogawa'. Då får du väldigt fin vårblomning. Det trädet är ganska pelarformat som ungt men blir litet bredare när det blir gammalt, vasformigt brukar man säga.

Sedan finns det pelarformer av rätt många träd och speciellt bok finns många intressanta varianter, bl a rödbladiga. Men det är kanske större än du tänkt dig.

Kan du tänka dig en barrväxt också eller ska det vara lövträd?

Och så får du gärna förklara vad du menar med 'stenslänt'. Är den naturligt stenig eller helt stenlagd eller något slags stenparti..? Sluttningar kan bli rätt torra beroende på hur de är anlagda.
 
Mitt absoluta favoritträd är Hagtorn. Det är ganska litet, går att beskära och hålla riktigt litet. Viktigt tillhåll för småfåglar. Går att plantera över hela Sverige (tror jag). Vackra blommor (finns i olika färger, men vitt är den vilda). Blir lite bonsailiknande med knotiga stammar, men ser inte konstgjort ut i en svensk trädgård!
 
Farzan skrev:
Kan du tänka dig en barrväxt också eller ska det vara lövträd?

Och så får du gärna förklara vad du menar med 'stenslänt'. Är den naturligt stenig eller helt stenlagd eller något slags stenparti..? Sluttningar kan bli rätt torra beroende på hur de är anlagda.
Vi har lagt stenar (som vi sorterat ut från ett stort sandtag) ganska runda och mjuka i formen. Dessa har vi lagt på duk och lagt stenmjöl mellan. Jag har en annan del av denna slänt där det inte är så trångt. Där har jag planterat, smaragdtuja, kryttuja, ginnlalönn, blodlönn, höstsilverax, japansk gyllenlönn, mellan stenläggningen.

Nu har jag en del kvar där jag egentligen skulle kunna tänka mig ett ganska högt träd (så att jag också ser trädet bakom slänten) men trädet måste vara långsmalt så att inte kronan sinnomsin tid hamnar för nära grannens garage.

Är dålig på att uppskatta hur stort det blir när det blir klart.:D
 
Pelarrönn, vännerna har ett sådant och det är jättefint!
 
Wow!

Vet du vilken zon det klarar av?

Googlade på namnet och det såg toppenbra ut.

d^_^b

Jag gillade verkligen det trädet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.