Mors,

Söker lite tips på tillverkare av nätgrindar till släpvagnar. Företaget måste ha egen tillverkning eftersom det inte går att använda något som hör till "standardsläpen".

Har hittat dessa http://www.mftprodukter.com/ som verkar vara ett bra alternativ, men jag önskar flera att välja på.


Har alltid tyckt att jag klarar mig utan grindar, men nu har ett behov av att köra större lass med ved (kapad men ej kluven) uppstått och då får man anpassa sig.
 
En enkel billig och smidig lösning om man egentligen inte har så stort behov av nätgrindar annat än en eller ett par ggr per år är att spika ihop en trähäck av brädor istället för en troligtvis rätt dyr gallergrind, funkar finfint till ved men kanske inte lika bra som en "riktig" när det ska köras löv och ris.
 
Den tanken har slagit mig. Skulle kunna bygga en med lite fyrkantrör, plyfaskivor och några fiffiga spännen + ett par spännband som håller ihop lådan och säkrar den på flaket.

Gallergrind kostar drygt 5k i mitt fall, ungefär.

Å andra sidan brukar det vara så att när man väl har saker så blir dom väl använda och jag kommer ha släpet kvar lääänge.
 
Köp riktiga varmgalvade grejer, inte kul med en massa hemsvetsat som rostar eller brädor som ruttnar. Kan personligen inte tänka mej att leva utan gindarna till min (i jämförelse med din, avis..) pyttekärra.
 
mycke_nu skrev:
Köp riktiga varmgalvade grejer, inte kul med en massa hemsvetsat som rostar eller brädor som ruttnar. Kan personligen inte tänka mej att leva utan gindarna till min (i jämförelse med din, avis..) pyttekärra.
Problemet är väl att Gilbert har en relativt bra poäng i att det är en sällanpryl. Å andra sidan är det ju som vanligt. Antingen betalar man någon lite mer för att få jobbet gjort åt en, eller så betalar man lite mindre för att skaffa sig möjligheter att göra det själv.
 
Näe, det är ingen sällanpryl, man använder grindarna hela tiden!

1. Lass med bråte till tippen: inget behov av surrning, lasta och kör
2. Långa brädor: Lägg dem mot främre grinden upp över bilen
3. Isolering: Lasta fullt och kör
4. Massor med prylar i regn: Surra en press över grindarna
5. Grenar och ris: bara att slänga i
6. Ett gäng cyklar: surra dem mot grindarna
7. Höga möbler som måste stå: Surra dem mot grindarna
8. Osv, osv..

Hur praktiskt som helst mao, jag har mina grindar på minst 50% av tiden.
 
MathiasS skrev:
Problemet är väl att Gilbert har en relativt bra poäng i att det är en sällanpryl. Å andra sidan är det ju som vanligt. Antingen betalar man någon lite mer för att få jobbet gjort åt en, eller så betalar man lite mindre för att skaffa sig möjligheter att göra det själv.
Gallergrindar är absolut ingen sällangrej. Jag är helt övertygad om att du kommer att ha dem på i princip alltid, och att du kommer att hålla med mig när du testat dem ett år. Då kommer du också att fråga dig varför du inte skaffade sådana för länge sedan.
 
En till som anser att det inte blir en sällangrej.

jag har lyft av mina för två olika "varor". Dels singel/sättsand från grusgropen samt nu när källaren bilas upp så åkte grindarna av när skiten skulle bort till tippen. I övrigt har de varit monterade och det som "Mycke_nu" skriver kan jag hålla med om.

Henrik
 
Bra med lite motiv till maskin-relaterade inköp...... :)

Saken är väl dock den att eftersom släpet är rätt stort, 6 kvm lastyta, så är det inte så ofta man behöver lasta på höjden och långa brädor får ju plats på släpet... Det som också gör att grindarna inte kan vara default monterade är att jag rätt ofta använder flaket som arbetsyta.
 
Litet tips:

För att underlätta montering och demontering av grindarna använder jag inte tillverkarens anordningar, utan endast två spännband, ett på varje långsida.

Vardera bandet går från en lastsäkringskrok upp över grinden och rakt ner till kroken igen. Bara att lossa spännet och lyfta av/på grinden när det behövs, väldigt smidigt.
 
Ett annat tips kan vara att fundera på höjden på grindarna. Jag har visserligen bara ett litet EU släp med flak på ca 2,5 x 1,3 m. Jag valde att köpa låga grindar, ca 40 cm höga vilket ger ett totalt djup på drygt 60 cm. Det är betydligt lättare att lasta och lossa tex. trädgårdsavfall mm eftersom man lätt når över grindarna. Brädor brukar jag surra ovanpå vid behov och höjden räcker för att kunna lägga över en presenning. Höjden räcker också för att surra möbler och cyklar.

Jag tror bara jag har saknat högre grindar vi ett tillfälle och det var när jag hade ris efter 8 fullstora björkar att köra bort. Men å andra sidan var det så mycket smidigare att lasta och lossa att det inte gick så mycket extra tid till att köra några vändor till.

Jag har aldrig haft behov av att plocka av grindarna men det beror kanske på vad man kör mest.
 
mina grindar sitter alltid på. virke fäller man fram och bakläm och lastar under grinarna om det inte är för mycket. är det mer kör min kompis hem det med kranbil. ris och grenar packar man fullt och sedan drar man ett band över och sedan lastar man lika mycket till. cyklar, mopeder och annat spänner man i grinadrna
 
Well, i mitt fall ger sig höjden på grindarna av det jag vill lasta. Jag behöver få på 3 lager med 30-50cm bitar av kapad ved så totalhöjden måste närma sig en meter. 2-3 lager behövs för att få på motsvarande max lastvikt....
 
Jag har en egenhändigt gjord trähäck till vår släpkärra. Tillverkad av tryckat trallvirke för ca 4 år sedan. Knoppar är monterade på sidorna så att man kan stroppa fast en presenning. Kör löv i lösvikt utan problem samtidigt som man lyfter av sidorna på 1 nolltid. Träet visar än så länge ingen tendens att ruttna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.