Hej,
jag har efter ca 1 år i mitt 50-tals hus kommit fram till att jag nu vill byta ut mina gamla honeywell-termostater till danfoss living connect (http://www.vvsochbad.se/Vaermesyste...ving--Danfoss-Living-Connect,-Vit-369532.html) med en central danfoss link. Detta främst för att förbättra driftekonomi och inneklimat och i andra hand för att slippa allt spring ner till pannrummet för att shunta stup i ett :)

Kan i detta nu nämna att jag inte har någon erfarenhet av att skruva på radiatorer, men är rätt händig och jar lätt att lära för det mesta, älskar allt som kan hänföras till DIY :)

När jag igår tittade på mina befintliga termostater så insåg jag att ett byte ser ju inte så avancerat ut! Nu till några frågor:

1: om "stiftet" i ventilen tycks fungera bra så kan det väl inte vara nödvändigt att byta denna?

2: om "stiftet" kärvar, är det görbart att byta ventilen själv? Någon som kan informera om tillvägagångssätt?

3: de nya termostaterna har jag hittat till hyfsat pris på både svenska siter och på typ ebay, någon som har bra tips på ställen där man kan köpa till bra pris?

4: bifogar en bild på nuvarande "termostat", på ventilen är det bara et "stift". Frågan jag har kring detta är om det kan tänkas behövas någon adapter eller liknande för att få ihop befintlig radiator med de nya danfoss? Ge gärna förslag med länk eller bild :)

Ytterst tacksam för alla hjälpsamma svar jag kan få!

//Johan
 
  • 1383289299027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en några år gammal Danfoss shuntstyrning av vanlig typ. Informationen på den tiden var teknisk men knapphändig. Det som finns nu att läsa om Danfoss Living verkar däremot skrivet för blonderade bimbos som bläddrar i inredningstidningar. Danfoss är kända för hög kvalitet så varför gör man en sådan tvärvändning. Ska man vända sig till installatörer för att få jobbet gjort blir det dyrt.

På VVS o Bad sidan visas adaptrar till äldre danfosstermostater men ingenting om adaptrar för äldre Honeywell termostater.

Sådan här sevice brukar andra fabrikanter ha:
http://www.mma.se/media/4674/adaptrar honeywell.pdf
Din termostat ser ut att ha anslitning M28x1,5

Vad har du för panna och uppvärmning. Föstår inte ritktigt varför du måste vrida shunten stup i ett om du redan har fungerande elementtermostater.
Att ställa om temperaturen i varje rum för sig centralt låter som en riktigt bra ide.
 
Skaffa shunt-automatik istället!
 
Jag är ute efter att förenkla/automatisera värmeregleringen när mitt system är otroligt trögt och huset är dåligt isolerat = problem med värmeinstrålning mm... Termostaterna jag har är väl mer eller mindre manuella vred och som sagt trögheten och instrålning gör att jag måste höja temp mitt i natten för att sedan sänka på morgonen för att ha en rimlig chans att kompensera för instrålnig mm. = jobbigt :)

Pannan är en gammal CTC265B med tryckande shunt = allt för dyrt att skaffa en vettig shuntautomatik med adaptrar mm på en panna som säkerligen har en begränsad livslängd... Har en vridande automatik som jag håller på att bygga om, men vill ändå enkelt kunna reglera rumstemperatur över dygnet...
 
Radiatorrören är ~21 o ~27mm o på "ventilen" står det M och 15... Kanske kan vara en koppling mellan det och M28 1, 5?

Troligen kommer jag alltså att behöva en adapter mellan honeywell och danfoss för att få det att fungera (så länge ventilen inte kärvar, då behöver jag byta)?
 
Jo du får ett mycket bättre system än något primitivt system med shuntautomatik.
Är Honeywell termostaterna alltså trasiga. Om de vore riktiga behövde du inte göra annat än att ställa in temperaturen där och lämna shunten på ett fast läge som räcker till för -10 grader.
Mina Danfoss termostater på elementen är säkert 40 år gamla men fungerar (endel har jag bytt ut).
Stiftet i själva ventilen brukar kärva på en del element och behöver då lite motion.
 
Problemet med att ställa in mina befintliga termostater är främst kopplat till otrolig värmeinstrålning under dagtid, vilket ger ett hemskt rattande för att få en vettig driftekonomi/komfort över dygnet som helhet... Nattsänkning mm...

Tror att jag är rätt säker på att jag vill byta termostaterna till ett "intelligent" alternativ...

Nu är som sagt bara frågan om jag kan fixa det själv och vad för ev adaptersats jag kan tänkas behöva?

Även intresserad av erfarenheter från att köpa från t.ex. ebay eller något liknande när jag såg att priserna där var rätt tilltalande :) Förslag på siter och erfarenheter från detta?
 
Krilleman
Ska du byta ut alla termostater i hela huset så skulle jag rekommendera dig att byta termostatventilerna också! Då får du ett korrekt system som fungerar som det är tänkt.

Att tänka på är att den tekniska livslängden är inte mer än 50 år på ett värmesystem. "Blårör" kan absolut hålla många år efter 50-års firandet. Men rörliga detaljer som har med injustering att göra är det hög tid att byta för ett väl fungerande system!!!

Köp nya termostatventiler RA-N från dafoss hos ex rinkaby. 21mm anslutningsrör är R15 (1/2") och 27mm anslutningsrör är R20 (3/4) Komplettera med living connect.

Själva bytet av termostaterna är relativt lätt om man anser sig "händig"

Lin och locher är ett måste. Undvik gängtape!
 
Linolja är väl klart bättre och enklare att använda än något "Locher" och dessutom billigare.

Förstår inte varför du tror det blir bättre med värmeinstrålningen om du byter termostater. Funktionen blir ju densamma dvs. strålar solen in och det blir varmare så stänger termostaten.
 
Krilleman
Kokt linolja har nackdelen att den torkar och hela gängningen sitter som f*n när den väl torkat in.

Men att det skulle vara lättare kan jag inte hålla med om. Kladdigt värre! Jag klassa locher lättare då det kladdar mindre!

Skulle man vilja montera bort en gängning tätad med lin+locher går det mycket lättare då lochern är av typen "icke härdande"
 
  • Gilla
hama65
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.