Hej!

Någon som har tips på hur jag smidigast kan skarva detta avlopp? Räcker det med att kapa ett rakt spår och skarva med gummi, lim och BD rör? Vill inte spräcka mer med bilmaskinen


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut att vara ett gammalt limmat plaströr, dagens plaströr har samma dimensioner.

- Gräv fram lite till åt vänster (>100mm)
- Såga av ca 10mm vänster om "vänstra skarven", men såga försiktigt så att inte plasten spricker, om den gör det är det bara att "börja om" vänster om skadan
- Skaffa dubbelmuff i rätt storlek, tippar på att det är 110, http://www.rinkabyror.se/artikel/mark-dubbelmuff-110/?select=true
 
  • Gilla
JohanP88
  • Laddar…
Tack Demmpa, ger mig på det ikväll. Ja, det är 110 rör, och väldigt tight mellan vägg och rör så det svårt med bilmaskinen för en ovan. Tack ska du ha! :)
 
Staffans2000
Tag det varligt. De vita rören är väldigt sköra. Ett alternativt tillvägagångssätt är att försöka pilla ur den kvarvarande rörbiten ur din muff, för rören limmades inte alltid utan lika ofta användes oringar som du ser bevis för i muffens ände. Får du ut stumpen limmar du fast det nya röret med Tangit eller annat PVClim.
N.B. muffens ytterdiameter är naturligtvis mer än 110mm.
 
  • Gilla
JohanP88
  • Laddar…
Det gick bra med lite försiktighet. Har nu lyckats flytta fram avloppet så att en ny toastol ska få plats.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad bra!
Se till att muffen gått i botten på det gamla vita röret bara!
 
Krilleman
Ajabaja!

Inga 88,5º böjar på WC-avlopp! Kan du sätta dubbla 45º eller en långböj så gör det!

-------------------------------------------------------------------------------------

Edit


Ska man limma äldre PVC med Tangit så måste man även ha en samma nya del i PVC. INTE PP. För PP går inte att limma!

Tänkvärt!
 
Redigerat:
Staffans2000
Den är väl stående. Inte optimalt måhända, men praktiskt, eller -man tager vad man haver.
Själv har jag stående vinklar i båda mina VCavlopp, inte har det blivit stopp för det. Åtminstone inte ännu.
 
Krilleman
Visst kan det ev. fungera. Det finns flera som har sina toaletter kopplade med 75mm och får det att fungera, trots att 110mm är standard.

Men det är inte samma sak som att det är rätt.

Kan man montera dubbla 45º böjar eller en långböj så gör man det. Enkelt att göra rätt nu när allt är öppet!

"Förr" kopplade man nästan alltid WC på ett 110x88,5º gren och det har ju fungerat...
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Ajabaja!

Inga 88,5º böjar på WC-avlopp! Kan du sätta dubbla 45º eller en långböj så gör det!

-------------------------------------------------------------------------------------

Edit


Ska man limma äldre PVC med Tangit så måste man även ha en samma nya del i PVC. INTE PP. För PP går inte att limma!

Tänkvärt!
Pratade med lokala röris och det han sa att det skulle fungera bra. Nu har jag gjutit fast det. Dessutom skulle det absolut INTE på något lim sa han. Bara att koppa muff och språng som det var och sedan gjuta igen. Behöver jag bila upp och göra om menar du? Eller kan det lämnas som det är?
 
Staffans2000
Rör:D ingenting!
När jag gängade professionellt fanns bara en regel -inga liggande vinklar! Stående var standard. Visst blir det lite bättre fart på vattnet med en mjukare sväng, men en vinkel duger alldeles utmärkt.
Limtipset gällde ifall du använde den gamla muffen men saknade en hel och fin passande o-ring.
 
Krilleman
Har du gjutit så är det ju försent. Det jag menade var ju att det är lättare att göra rätt från början. Fungera kommer det säkert göra.

Angående den ev limningen (Om någon i framtiden ser detta) så går det inte att limma PP utan endast PVC.
 
  • Gilla
JohanP88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.