Har ju en annan tråd igång ang. Fein mulimaster där jag ställde denna fråga men jag provar och ställer om den under egen rubrik, hoppas det är ok.

Har bestämt mig för att köpa Fein multimaster Top-satsen från Axminster men innan jag beställer så tänkte jag höra om det finns något tillbehör som inte ingår i den satsen men som är väldigt användbart vid hus, -fönsterrenovering, o.dyl.
 
Jag tänkte väl mer på om det var något enstaka verktyg, tex nägot sågblad el.dyl som saknades i top-satsen och som det var lika bra att inhandla nu när jag ändå beställer från England.
 
Det jag använder mest är bimetallsågblad som är ca 35 mm breda. Jag tror att det står wood&metal på dem. Jag skulle se till att få med några extra blad. Sandpapper använder jag inte alls.
 
Håller med om bimetallsågbladen, absolut de mest versatila om man ska jobba med renovering och kan stöta på spik etc. Förstörde helt mitt 65 mm Fein japansågblad imorse när den träffade en fyrtumsspik jag absolut inte hade räknat med :(

300 spänn i sjön på en sekund allstå. Tacka vet jag bimetall! (Dock har Japanbladen en helt annan avverkningskapacitet, skulle inte velat såga isär den där svårtillgängliga tvåtumsplankan med bimetall, då är det japan som gäller om inte tigersågen går in förstås.)
Dock - Feins sandpapper i 50-pack är mycket prisvärda. Köp om du inte har en Festool Deltex dx 93, och tror att du kommer att behöva slipa med den.

/A
 
Ok, det får bli några extra bimetall-blad.
Har väl inte funderat så mycket på slipfunktionen men det kanske är dumt för den kanske spöar min gröna Bosch hörnslip med hästlängder?
 
Jämför inte grön hörnslip med Fein.
Jag skulle tro att jag skulle göra lika mycket på 10 min med Fein som på en timme med en PDA180.
/P-O
 
Drake52 skrev:
Jämför inte grön hörnslip med Fein.
Jag skulle tro att jag skulle göra lika mycket på 10 min med Fein som på en timme med en PDA180.
/P-O
Ok, det var inte meningen att förolämpa Fein:blushing:

När jag köpte den gröna hörnslipen så övervägde jag att i stället köpe deras multimaskin men fick då rådet att köpa hörnslipen då den var bättre som slipmaskin än multimaskinen.
Så därför tänkte jag inte så mycket på Fein som slipmaskin då rena slipmaskiner säkerligen är bättre på att just slipa, MEN då måste man kanske jämföra med en slip av proffskvalitet.
Med andra ord bör jag som inte har en hörnslip i det övre segmentet använda multimastern även till detta, så det blir med andra ord till att lägga extra slippapper på inköpslistanlistan.
Blir nog en lång lista till slut...
 
Redigerat:
På Tradera brukar man hitta billiga Fein tillbehör
 
Drake52 skrev:
Jämför inte grön hörnslip med Fein.
Jag skulle tro att jag skulle göra lika mycket på 10 min med Fein som på en timme med en PDA180.
/P-O
10min vs 1h Intressant
Kan du utveckla ditt belägg?
 
Själv är jag inte särskilt frälst av Feins slipning. Eller, har egentligen inte nåt att klaga på, men jag vill gärna bidra med att dämpa förväntningarna på denna. Bortsett från att den är väldigt smidig och lätt att komma åt med så slipar den inte mycket effektivare än nån annan maskinslip... Men det gäller alltså multimastern som slipmaskin. Framförallt som sågverktyg är den ovärderlig! Men det är ju inget nytt...
 
H_L skrev:
Själv är jag inte särskilt frälst av Feins slipning. Eller, har egentligen inte nåt att klaga på, men jag vill gärna bidra med att dämpa förväntningarna på denna. Bortsett från att den är väldigt smidig och lätt att komma åt med så slipar den inte mycket effektivare än nån annan maskinslip... Men det gäller alltså multimastern som slipmaskin. Framförallt som sågverktyg är den ovärderlig! Men det är ju inget nytt...
Jag håller helt med dig. Jag jämfört främst med festool deltaslip, som är i en helt annan liga.
 
jag hade min PDA180E (som jag köpt för många år sen) framme och "skulle bara" slipa golvet i hörnen där GEX150 turbon inte kom åt. Efter 30 min tröttnade jag och hämtade Feinen. De tre resterande hörnen + finslipning av första tog ca 15 min. Det är den erfarenheten som motiverade mitt inlägg. OBS jag hade Fein orginalpapper, har försökt många billiga deltapapper men ska nog sluta med det.
Jag har aldrig använd PDA180-n igen, den ligger och skräpar längst in i ett skåp.
/P-O
 
Orsaken att jag frågade: Jag lånade en PDA180 och tyckte att den fungerade bra (hade original papper) och funderade om jag skulle köpa en. Nu blir det nog lite överläggning med mig själv och research.
Tackar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.