Hej!

Har en gammal ångestladdad patentlösning där kanalplasttak övergår till plåttak. Mitt problem är att hålla tätt i skarven, jag har försökt lösa detta med en elastisk fogmassa som jag fick av plåtslagaren, men som syns på bilderna så spricker fogen när den torkar.

Jag är väl medveten om att det är smutsigt, fult och felaktigt byggt, så sådana påpekanden undanber jag mig, men jag vore väldigt tacksam om någon vänlig själ kunde hjälpa mig att tänka ut en flexibel, hållbar och vattentålig lösning som inte bygger för mycket på höjden då taklutningen är så låg att det står vatten ett tak efter regn då profilen i nederkant på plasttaket stoppar upp det.

Tack!

Närbild på en sprucken fogmassa på en kanalplastskarv med suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skarven mellan kanalplasttak och plåttak med sprucken fogmassa och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förtydligande bild
 
  • Bild med anvisningar som visar detaljer av en kanalplast med aluminiumprofil och ett råsponttak med kladdigt eftersläp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Egna tankar är att jag antingen komplettera med samma fogmassa, eventuell armerat med nån slags nät på rulle. Problem där är att jag inte kan hitta samma fabrikat till salu nånstans, nån som vet alternativ?

Alternativet som jag ser det är att använda butylband / tätningtejp, ser att det går att köpa tunna butylband som borde kunna funka, frågan där är hur mycket rörelse sådana tål isf?
 
Min egen erfarenhet av kanalplast är att den behöver ett ganska rejält språng för att fungera bra, i synnerhet om lutningen är dålig. Du har inte möjlighet att lyfta plasten några cm med distansläkt och låta plasten landa på ett språngbleck som sedan leder ner till plåten? Sega material tror jag inte så mycket på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.