Hej

Har ett radiatorsystem + golvvärme kopplat mot 4st acctankar (stilladtående vatten) som värms av luftvärmepump + patron. Tappvatten körs helt separat. Två våningar med radiatorer och golvv nere, radiatorer uppe. Värmesystemet nere i källaren.

Mitt problem är att det tappar trycket trots att jag luftat, kollat förtryck i expansionskärl, stängt kranar till golvärmen, stängt kranar till halva husets radiatorer i omgångar, letat läckor mm.

Det tappar snabbt tryck från 0,9 bar till 0,0 på en dag men jag behöver då bara fylla på väldigt lite.

Nu har jag kommit så långt att när jag stänger cirkpumpar, golvvärmekranar + radiatorkranar tappar jag ändå tryck ner till 0 på kort tid. Jag misstänker nu att det läcker i kopplingarna mot acctankarna då det är lite fuktigt under den ena sidan. Problemet är att det är fyra tankar inbyggda i en låda som sen fyllts med isolerskum, det sitter rör skruvade på utsidan också, så jävla dumt för jag kan ju inte kolla där inne. Dels för att jag inte kan montera bort skivorna pga rören och även om det gick är det bara jävla stelnat skum där inne.

Någon med tips på vad jag kan testa?

Annars behöver jag tips på en duktig firma i västerort (Stockholm) som kan hjälpa mig klura ut vart felet är och åtgärda!?

Är lite inne på att bara byta tankarna men det är ju korkat om det inte är problemet. Tidigare har systemet fungerat bra.

Tack
 
Boulder Dash skrev:
Det tappar snabbt tryck från 0,9 bar till 0,0 på en dag men jag behöver då bara fylla på väldigt lite.
Låter som om blåsan i expkärlet gått hädan.
 
Krilleman
Öppna och bryt bort skummet där det är fuktigt!

Och vem isolerar, nakna ackar i låda, med skum?
 
P
Låter ju helt klart som kärlet dragit sin sista suck.
Tryck in stiftet på bilventilen och kolla om det kommer vatten isf byt kärl.
 
Min första tanke var kärlet men jag tror ändå inte det. När det var trycklöst släppte jag ut luften med ventilen, inget vatten där! Pumpade upp till 0,5 enligt etiketten på kärlet. Men kanske..

Jo jag vet skummet är skit. Det var förra ägaren. Går inte att ta sig ner i skummet och inte heller från sidan då pump och rör sitter skruvat på utsidan av lådan.
 
När du fyller på vatten, stäng av hastigt.
Är blåsan hel ska mätaren gunga lite efter.
 
Det är en skruvkran så svårt att stänga tvärt. Det gungar inte nu när jag testade det.

Kanske ska byta kärlet men borde det inte komma vatten i säkerhetsventilen om det var kärlet?

Någon som kan tipsa om en bra firma i västerort?
 
Sitter elpatronen i nån av ackarna, eller kan du separera dem och provtrycka dem separat?
 
Patronen sitter separat.
 
Är den statiska höjden ifrån kärlet till högsta punkt på systemet 2-3 meter?
 
Nej från expansionskärlets top där vattnet är anslutet upp till toppen på radiatorerna på övervåningen är det 4,6 meter.
 
kulle
Då bör du höja förtrycket till 0.7 - 0.8
Hur fungerar luftningen på tankarna , sitter det nån automatluftare där eller du gör det manuellt ?
Fukten du ser kan ju isåfall komma från en automatluftare.
 
Boulder Dash skrev:
Nej från expansionskärlets top där vattnet är anslutet upp till toppen på radiatorerna på övervåningen är det 4,6 meter.
kulle skrev:
Då bör du höja förtrycket till 0.7 - 0.8
Som kulle säger. Lägg ett förtryck på 0,7 bar när kärlet är tomt och trycklöst och fyll upp systemet till 1,0 bar i kallt läge. Finns dock en risk att kärlet kommer att bli för litet då du kommer att kunna utnyttja mindre av kärlets volym, men så länge man har koll på säkerhetsventilen så märks det.

Är kärlet helt och med rätt förtryck och säkerhetsventilen inte spottar så är det troligen en läcka någonstans. Som du redan kommit fram till.
 
Det sitter luftventiler på baksidan av tanklådan men ingen luft där. Vet dock inte var de ansluter mot.

Ok. Jag ska testa öka förtrycket till 0,7 i kärlet och sen fylla upp till 1 bar.

Tack!
 
Kan du inte stänga av till ackarna & provtrycka värmesystemet för sig & ackarna för sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.