Jag installerar Elko Living system, då fungerar inte buss-drivna strömbrytare för KNX.

I många fall fungerar vanliga strömbrytare med impulsfjäder (billigt och funktionellt) men på några ställen behöver jag 4-5 knappar per eldosa.

Exxacct-serien har denna med fyra:
1821184.jpg
Kostar dock 6-700 kr inkl moms vilket känns lite löjligt. Tycker inte heller att den är jättesnygg.

Ha ni tips på liknande produkter?
 
Om vanliga strömställare med impuls fungerar så varför inte en ram med två stycken kronbrytare i? Om du bara har en dosa så kan man ju antingen kör med en utanpåliggande förhöjningsram eller ta dosfräsen och sätta en senildosa under den befintliga.
 
Elko har ju enkel, dubbel och trippelbrytare, så med en senildosa infälld bredvid så får du ihop 2-6 brytare i en dubbelram.

Jag hade inte velat ha mindre knappar, kan bli mindre användarvänligt.
 
Visst kan man göra så, men jag har förberett för det antal dosor jag vill ha och målat och färdigställt, så att sätta fler dosor nu lockar inte.

Jag vet att det finns de produkter jag letar efter, bara det att jag inte vet vad de heter.
 
martinradbo skrev:
Visst kan man göra så, men jag har förberett för det antal dosor jag vill ha och målat och färdigställt, så att sätta fler dosor nu lockar inte.

Jag vet att det finns de produkter jag letar efter, bara det att jag inte vet vad de heter.
Sköter du din dosfräs rätt så behöver du inte måla mer efter att du fått dit din extra dosa.

Eller så använder du en förhöjningsram.

Fördelen är att du kanske kan använda samma apparatserie som i resten av rummen...
 
Styrman_jansson skrev:
Sköter du din dosfräs rätt så behöver du inte måla mer efter att du fått dit din extra dosa.

Eller så använder du en förhöjningsram.

Fördelen är att du kanske kan använda samma apparatserie som i resten av rummen...
Yes, men jag söker alltså i första hand "mång-knappiga" strömställare och önskar först och främst tips på sådana, den andra varianten är av flera orsaker en nödlösning som jag får ta till i värsta fall.

Den fyrknappade saken som finns i ursprungsinlägget är dessutom i samma serie som övrigt i huset, så hittar jag inget annat så kommer det bli ett par sådana.
 
Hur funkar programmeringen av det där systemet? Går det inte bara programmera så att knapp 1 + 2 är lika med en 5e funktion?
 
JLov skrev:
Hur funkar programmeringen av det där systemet? Går det inte bara programmera så att knapp 1 + 2 är lika med en 5e funktion?
Jo kanske. Vad jag hört från min expert (kamrat som kört systemet ett tag) så kan man däremot ha antingen snabbt tryck eller hålla inne knappen och få dubbla funktioner. Dock svårare för besökare och att kunna märka upp det om man tar till alltför speciella varianter för att aktivera en viss funktion.
 
Det stämmer att man kan göra flera funktioner per knapp. Korttryck är standard där man sätter den mest logiska funktionen, typ tända i taket. Långtryck kan t.ex. i badrummet starta handdukstorken, i vardagsrummet tända en golvlampa, i sovrummet vara 'godnatt huset' etc. Långtryck är inget gäster behöver använda. Det går även att sätta funktioner med dubbeltryck så tre funktioner per knapp är fullt möjligt.
Men i ditt fall så hade jag faktiskt tagit den "löjliga" kostnaden för en fyrknappsmodell då det är en bra problemlösare.
 
fn76 skrev:
Men i ditt fall så hade jag faktiskt tagit den "löjliga" kostnaden för en fyrknappsmodell då det är en bra problemlösare.
Jag har redan beställt sju stycken löjliga kontakter tidigare idag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.