Har en ide om att jag ska skaffa en möbel till tv-rummet.

Kravlista:
Kunna ha en skrivare i den (bakom en dörr)
Kunna ha NAS-en i den (bakom en dörr)
Kunna ha en htpc i den (framtida bruk)
Kunna ha receiver, Bluray (och ev slutsteget) i den

Tv:n hänger jag nog på väggen ovanför eller ev ställer på möbeln.

Maxmått
B: 180cm
D: ca 50cm
H: max 75-80cm

Jag tänker mig att jag själv får borra/såga där jag måste dra sladdar.

Någon som har tips på en möbel som klarar detta?
 
Djupet kan bli klurigt, många receivrar är ganska djupa och så ska man få plats med kablar också.
 
B
Bygg en av köksskåpstommar med passande lucka.
 
Sen har man värmen att tänka på också, en reciever som är igång genererar en hel del värme.
 
B
Kör själv Bestå Burs från Ikea (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30269129/). På den har jag tagit bort lådorna och gjort luckor av lådfronterna, för värmens skull så borrade jag hål i botten och i ovankant av bakstycket.
I efterhand så hade jag hellre valt att bygga av köksstommar istället för att modda denna.
 
Köksstommar och sen en fin skiva ovanpå kan du bli bra förstås.... Är det någon som vill lägga upp en bild på det ni har hemma..?
 
En snabbkoll på Ikeas nya köksstommar senare - ser inte jättebra ut.

Stommarna för underskåpen är mer avancerade nu i Ikeas nya serie Metod. Hittar inte enkla skåp med bara hyllplan, alla har ju lådor och utdragsmekanismer som man inte vill ha i en tv-bänk... Åh vad jobbigt....

Edit: hittade ett enkelt skåp förresten. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89915683/#/S39911475
 
Redigerat:
Näe, det går inte med underskåp, det ser ju för klumpigt ut.

Är det ingen som vill visa en bild på sin lösning...?? Jag behöver få ser hur man kan få till det.
 
Nu blir jag lite matt på Ikea. Bestå är ju bara 40cm djup, och då lär det ju vara yttermåttet. Det räcker inte.

Köksskåpen är för höga med sockel och allt.
 
Köksskåpen går väl att montera utan sockel?

Ärligt talat så tycker jag att en enorm TV-bänk matchar en platt tv rätt dåligt. Finns det ingen möjlighet att gömma recievern i ett teknikutrymme någonstans?
 
Min plan var ju att göra den här bänken till teknikutrymmet liksom... Men det verkar behövs (minst) en natts tankeverksamhet till....
 
Jag håller på att dra tomrör från teknikrum till TV-plats. Rören bör vara så pass grova att man kan dra HDMI genom dem. 32mm eller ännu hellre 50 mm. Då kan man köra med IR-förlängare och ha all teknik där den inte syns.

Det finns långa HDMI-kablar, och beställer man från utlandet behöver det inte kosta särskilt mycket.

Ventilation är viktigt. Bara recievern värmer upp mitt teknikrum rejält.
 
Jag har tänkt använda vanliga IKEA skåp med 40 cm djup (har gamla typen stående) men göra skivan på ovansidan djupare (ca 45 cm djup). Det mellanrum som blir på sidorna av skåpen mot bakväggen har jag tänkt lösa genom att tillverka distanser alt. lister med fräst slits eller hål för värmen.
 
Just nu lutar det ändå mot IKEAs bänkskåp. Jag hade fattat fel. Dom blir 80cm om ställer dom direkt på golvet utan fot eller sockel. Det är ju en bättre höjd. Är det några nackdelar att ställa skåpen direkt på golvet..? Ska man ev lägga en skiva under för att jämna ut ev ojämnheter i golvet?
 
B
magda136 skrev:
Just nu lutar det ändå mot IKEAs bänkskåp. Jag hade fattat fel. Dom blir 80cm om ställer dom direkt på golvet utan fot eller sockel. Det är ju en bättre höjd. Är det några nackdelar att ställa skåpen direkt på golvet..? Ska man ev lägga en skiva under för att jämna ut ev ojämnheter i golvet?
Nån form av distans under är bra så inte luckorna tar i golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.