Hej,

Vi kommer att få ganska stora höjdskillnader på tomten och kommer därför att behöva bygga en 13 m lång och 80 cm hög stödmur. Vi har huggna stenblock som kan användas så vi behöver inte köpa in material.

Vi frågade killen som gör markarbetena för huset och han ville ha 2700+moms per kvm, vilket innebär ca 44.000 (om muren skall ner ca 20 cm under mark). Jag tycker det låter jättemycket. Min mor satte en motsvarande mur på 15 kvm (1m hög och 15 m lång) för ca 9.000. Nu var detta en bonde mitt i småland som hade egen traktor han använde så jag inser att så billigt blir det inte, men 44.000?

Jag vore jättetacksam om någon känner en duktig murbyggare i Göteborgstrakten som ni har lust att tipsa om och som inte kostar skjortan. 44.000 finns inte möjlighet att lösa inom vår budget och stenblocken väger ton så vi behöver ha någon som har maskiner att flytta dem med.

Alternativet är att bygga den själv men det vore kul att kunna använda stenblocken när vi nu har dem och vi kan inte flytta dem utan maskiner utan får då bygga med något mursystem.

Mvh
Helena
 
När jag hörde mig för så kostade keystone manor inklusive arbete 3000kr/kvm ex moms. Så priset är lite högt med tanke på att ni har eget material.

Denna firman bygger murar, men har snormycket att göra för tillfället

http://www.jagetoft.com
 
Väger blocken verkligen ton eller några hundra kilo bara?

Små maskiner kan man hyra på kramo tex
 
mats_o skrev:
Väger blocken verkligen ton eller några hundra kilo bara?

Små maskiner kan man hyra på kramo tex
Tack för tipsen!

Blocken är av olika storlek men runt 40x80x40 cm så vad kan de väga, runt 500 kg? Klarar de små maskinerna av de tyngderna? Jag är helt novis på området.

Mvh
Helena
 
Om jag minns rätt så ligger sten på runt 2Kg per liter.

I sådanna fall väger dina stenar runt 250 kg. en minigrävare på 1000Kg lyfter sånna stenar utan problem
 
mats_o skrev:
Om jag minns rätt så ligger sten på runt 2Kg per liter.

I sådanna fall väger dina stenar runt 250 kg. en minigrävare på 1000Kg lyfter sånna stenar utan problem
Tack! :) Jag får kolla upp densiteten, och storleken mer exakt, så jag inte ger mig in på något grävaren inte kan lyfta. Vet du hur mycket en minigrävare kan lyfta?

Mvh
Helena
 
Nix inte precisare än något mindre än vad jag lyfte.....
Blev en snygg nigning framåt och stöd på skopan oavsiktligt när jag körde en stor sten. När jag sen satte ned bladet så gick stenen fint att hantera.

Lyftkapaciteten varierar med maskinstorleken så enklast är att fråga en uthyrare som tex cramo om vad de har för maskiner och vad dessa klarar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.