Önskar få tips på lite olika varianter av stänkskydd. Har börjat bygga om mitt kök men har väldigt svårt att bestämma mig för vad jag ska ha mellan bänkskåp och väggskåp.
Har ca 4 meter vägg

Glas är snyggt men dyrt. Har kollat på locobel, vitt.

Har två vägguttag under skåpet som jag helst inte flyttar på och det lär ju inte bli billigare att borra hål även för det (skulle isf sätta två st hörnboxar).
Funderar på att bara ha glas en bit upp, typ 39 av 50 cm med vägguttagen monterade mellan glasskivan och skåpen (på målad vägg). Vad tror ni om det?

Finns ju andra alternativ som också skulle kunna funka..

Malm glasskiva från IKEA i färdiga längder.
Ett snyggt kakel, och då stora plattor med lite fogar
En tapet som mattlackas
Vaxduk, vet inte ens om det är möjligt..? Finns ju många snygga och lätt att byta..

Tipsa och inspirera mig! :)
Tack på förhand
 
Glas halvvägs kan vara svårt. Risk att det kommer in fukt bakom som inte blir så snyggt.
Jag är väldigt nöjd med min lackade tapet (halvblank). Funkar fortfarande bra efter nästan 5 år. Tänk bara på att vara noggrann med underarbetet.
tapetiköket.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(När den blå skyddsplasten tas bort är luckorna högblankt vita.)
 
Jag skulle titta närmare på stora kakelplattor typ skuren granitkeramik 60x30 med minimal fog, ej blank. Hållbart och enkelt att rengöra. Eller rostfritt plåt?
gaia
 
Tack för tipsen.
Lackad tapet låter mycket intressant. Ska åka till färgaffären och ta ett litet snack med dom och se vad dom har att erbjuda.

Var hemma hos en bekant igår som har just 60*30, vitt matt. Snyggt och stilrent. Tror min fru är lite inne på det..

Ett annat alternativ som jag sett är plexi som stänkskydd, någon som har erfarenhet av det?
 
Tänkte bara visa upp slutresultatet. Blev ett 40*20 vitt matt kakel.
Flyttade upp elen under skåpen i hörnboxar. Tapet skulle säkert blivit bra det också men är idag väldigt nöjd med kaklet.

kakel kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Katten4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.