Vi har en extern motor som sitter på vinden till vår köksfläkt.
Nu tänkte vi köpa en fläktkåpa med filter samt spottar. Alla kåpor vi tittat på är med fläktmotor. Det finns tydligen snålt utbud med spisfläktar för externa motorer.
Tips mottages hjärtligt. Rostfritt och max 6000kr.

//Johan
 
Dum fråga kanske men kan man inte bara skruva loss motorn i vilken kåpa som helst?
 
Det är möjligt, har inte tänkt på det.
Bara det funkar med styrdonet för hastigheten. Det är väl inte säkert att transformatorn som styr hastigheten orkar med en betydligt kraftigare fläkt än den är byggd för.

Eller ??
 
Har funderingar på samma sak, den fläkt jag har idag har en stängningsfunktion av "uppsugsröret" som gör att det inte suger mer ur fläkten, men ventilationen i seten av huset fungerar då fortfarande. . Det har väl inte en fläkt med inbyggd motor. Det är inte lätt att itta kåpor utan motor på tex prisjakt..
 
Aha, det är något spjäll som reglerar utsuget och som då ska styras från panelen? Ja då funkar ju inte min snikvariant förståss.
 
Jag har beställt en gorenje fläkt (kd 811 g insel) 7000:-
men de har billigare om den inte behöver vara frihängande.
kolla pricerunner /gorenje osv,

Sedan så har hemma butikerna en fläkt som heter AGE från spanien el Italien tror jag som var riktigt bra pris på
 
Vi har valt Electrolx EFCR141X, det finns jättemånga fläktar utan motor, kolla på Electrolux och Termex. Däremot så är det nog så att fläktar utan motor inte finns i budgetklasserna lika mycket, men det är inget jag vet bara vad jag tror.
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.