Hej! Ska bygga en entretrappa i impregnerat trä. Någon som har några tips och ideer. Gärna bilder och om ni har någon liten skiss eller ritning.

Ska hellst vara tre trappsteg, inga räcken eller tak.

/Daniel
 
Här är ett förslag som jag tycker om

mvh Jonas
 
  • P9230010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har gjort en liknande men jag gjorde min femsidig (snyggt men en massa extra jobb alltså).
Tyvärr inga bilder på den och med en dm nysnö inatt så lär det dröja lite
 
Jonas_Hammar: Snygg trappa, har du någon ritning på den? Vilka dimensioner på brädor har du använt? hur höga är trappstegen?

Daniel
 
Hej
Konstruktionen är rejäl, trappen sviktar alldrig, ställde utan problem pannan som väger 320 kg på.
Steghöjden blir 190 mm och stegdjupet är 300 mm

lycka till.. Jonas
 
  • P8120159.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P8120164.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack tack! Jag har som du grus o sten under. Men ska väl inte behöva gjuta eller lägga något annat under trappan?
 
Hej!

jag har bara vägt in 6 st lecastenar som trappan vilar på, stabilare än så tror jag inte behövs..
 
Den vanliga regeln för höjd och djup på trappor är 2H+B=63cm. Dvs. ex . h= 15cm/b =33cm, h=17/b=29.
Själva höjden på trappsteget och antalet trappor beror ju på hur högt du måste komma upp och hur långt ut du vill att trappan ska komma.
Tänk på att trappor i trä kan bli hala (särskillt utan tak), och det kan därför vara bra att använda en planka som har "inrispade" fåror för extra grepp.
 
Det finns en ramsa som min svåger har lärt mig;¨

18-32-är-gott-att-gå. Höjd-djup
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.