hej på er ,
vi har slipat ner vår ekparkett från60-talet och sen oljat in denna, så nu har den en rödgyllene varm färgton, mkt vacker men den tar mkt plats om man kan säga så. Så nu är den stora frågan, vi vill ha rejält ljusa väggar, kritvitt blir för hårt men jag hade tänkt mig ngn vitt färg som går mot det varma hållet men är nu osäker iom färgen på golvet. Risken är ju att väggarna kan uppfattas "rosa" då golvet är så dominant. Rummen ligger på bottenvåningen och två av rummen får sol mitt på dagen och v-rummet får inte riktigt ngn direktsol att tala om i denna dominerar även en gammal engelsk marmorspis (rödmarmor) (igen det röda) så hur gör jag för att lugna ner o dämpa det röda mha väggfärg?? skall jag ha en vit färg med en brytning i en konstrast färg mot rött? hjälp behövs!! vill inte sitta i ett rosa töcken sen!! :surprised:

gillar för överigt det ljus ljust ockra/latte men detta går nog inte pga golven nu, men ngt vitt så jag kan hänga mina färgglada tavlor. ::)

tackar på förhand!
 
Vanilj, champinion, äggskal heter några av Alcros färger tror jag. Köp en massa provburkar och provmåla. Kom på en till, Sand som kan funka, vi har ngt liknande, oljad fiskbensparkett, och väggar målade med en ljus, ljus sandfärg. Har exakta färgkoden hemma om du är intresserad.
 
låter jättefint!! jag tar gärna den exakta färgkoden, gör ju det hela lättare :) har funderat på sand men behöver ju en kod...

så jag tackar för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.