Ni är det dags för en badrummsfläkt i vårt nya badrum. Tips på snygga fläktar tar vi emot med glädje.
 
Kollade precis på PAX-fläktar eftersom vi skall ha en fläkt till vårt badrum som ska vara klart om ett antal veckor.
De har en ny(?) som heter PAX 230. Den tyckte jag var ganska snygg... i rostfritt
 
Vilka funktioner ska din fläkt klara?

Jag hitta ingen snygg fläckt till mitt badrum, men jag är nöjd med funktionerna.
min fläckt är monterad i taket, deta klarar inte alla fläcktar!
se så vill man ju ha en tyst fläckt.
fuktstyrning för att slippa starta o stäck av den manuellt.
samt kunna starta den manuelt om man behöver evakuera lite dofter, men då vill man att den stänger avsig automatiskt, efter en stund.
------------

vikla funktioner ska din fläckt ha?
 
CarMan: Vilken fläkt har du och hur är den monterad? Skall nämligen oxå sätta fläkten i ett befintligt ventilationsrör i taket.
 
Pax 930.
Den är inte snygg. man den är kulllagrad & kan monteras i taket.
jag har köppt till kalras spjäll, då jag montera i en befintlig självdragskanal & om jag fatta allt rät så behöver ju inte självdraget funka, då fläckten gör jobbet bättre & man vill ju inte ha kallras när den inte andvänds.

Jag koppla inde så att den har konstantström till fuktstyrningen & en startar o går när den behövs, samt 22min efterrgång.

sen kunde man koppla så fläckten starta isamband med att man tände badrumsbelysningen & denna inkopplings varient koppla jag efter, men jag la det påen egen strömbrytare & den strömbrytaren är fjädrande, även i deta läge får man efteer gången på 22 min & det blir då utmärkt som luktborttagning.
jag kör på fläcktens lägre hastighet & den är relativt tyst i detta läga.
 
En liten annan fundering...

jag planerar att installera en kanfläkt i badrummet med dusch, är ute efter en slimmad och snygg design och det tycker ajg att jag uppnår med kanalfläkten...

MEN om jag vill ha fuktstyrning så tvingas jag att ha en stor plastig dosa på väggen för detta... finns det inte någon snyggare styrning, kanske med en liten extern fuktsensor som man kan placera lite mera diskret!? någon seom har sett något sån't!?

sen undrar jag även hur PAX:s 'PAX Kanalfläkt Viaduct' fungerar rent prestanda mässigt om man jämför den med andra kanalfläktar?! den ser lite klen ut rent spontant... funderingar på det?!
 
Ett alternativ till: Om ventilation/ventiler och vvs som badrumsfläkt x-mart 100mm ace.

Har fuktstyrning och en extra tändtråd (kopplas till belysningen eller via sep. brytare) för manuell styrning med ställbar gångtid. Inbyggt automatiskt o helt ljudlöst kallrasskydd. Klart snyggast och mest slimmade modellen jag har sett.

//Janne
 
jo har varit och tittat på den....

men när jag sökte efter mer info om den så hittade jag ingenting... inte ens tillverkarens hemsida fungerar... o då börjar jag bli lite misstänksam.. hur kommer fläkten att funka om 10-20 år?

någon som har köpt en sån och kan ge lite kritik?
 
Hej
Jag har haft en sådan fläkt i 6 år, det har varit i det närmaste problemfritt. Den gick dock sönder en gång men den byttes utan problem vid inköpsstället TROTS att garantin hade gått ut! Finemang tycker jag!
 
OK, det låter ju väldans bra då måste jag säga...

tack för det..
 
Köpte en sån där PAX modell med timer och utan fuktstyrning.

Kopplade in den men den går inte igång, undrar om det beror på mina kablar, har endast två kablar en blå och en brun. Man ska kunna koppla in en till kabel men vet någon om denna är nödvändig?

Som jag har förstått så är den extra ingången till för när man ställer in timmer och bryter strömmen så ska den se till att om lampor m m är inkopplad på samma kontakt att dessa släcks?

Någon som har nån aning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.