Jag har cirka 9 mil till min sommarstugetomt, 7 mil motorväg och 2 mil 70-väg. Samt lite grusväg 500 meter. Vägarna är i bra skick utan större skador och snöröjningen fungerar. Funderar på att börja långpendla för att snabba på bygget och för att naturen är trevlig att vistas i (jag vet vad långpendling innebär, har inga problem med bilkörning).

Har någon förslag på bil som går _billigt_ på den här typen av väg, dvs klarar 110 km/h med en förbrukning under 0.4 liter per mil? :wow: Prestanda ointressant så länge man kan hålla motorvägstempo, behöver inte kunna köra om. Räcker med 2 sittplatser, dvs Smart är OK. Märke ointressant så länge bilen fungerar och man kan köpa förbruknings/reservdelar i Västsverige.

Kraven är förutom förbrukningen att den skall kosta max 40 tusen, ha rimlig livslängd typ åtminstone 20000 mil innan den rasar och att den går att serva själv. Har funderat på en Smart diesel från milleniets början, någon som vet om växellådorna håller, var ju problem på de första vill jag minnas. Sedan tycker jag mig läsa oroväckande många Smartannonser där motorn renoverats efter 10-15 tusen mil.

/Anders
 
Finns det normala bilar som drar så lite som 0.4 i 110km/h? Kör man över 90 så brukar det springa iväg är min erfarenhet.
 
Kolla gamla VW Lupo, världens, fortfarande, snålaste serietillverkade bil. Finns två olika dieslar, en extrem och en "normal". Human prisbild vill jag minnas. Även MB A-klass eller Opel Corsa. Bensin är nog bara glömma, tyvärr.
 
  • Gilla
GeneralDahl
  • Laddar…
De där riktigt små, snåla bilarna är snåla så länge du inte kommer upp i motorvägshastighet. Då märks att de klenare motorerna får kämpa och förbrukningen blir enligt min erfarenhet högre än med en bil med större motor. Exempelvis körde jag en Peugeot 207 diesel häromdagen. Gick supersnålt ända tills det var dags för motorväg. Då drog den närmare 0,6 l/mil. Har kommit under 0,5 på motorväg i större bilar.
 
Det här ämnet tycker jag e mycket intressant. Jag saknar i jämförelsetalen en kurva över förbrukningen eller iaf effektivaste hastigheten.

Hade för några år sedan en A4 med en V6 på 2,8l fantastiskt fin motor,den körde man som billigast i 130km/h ca 0,6l/mil vid 90 var det över 0,7... Och blandad körning 0,8...

Min nuvarande A4 diesel går som billigast vid 90 och drar nästan 1dl till i 120km/h...

Så det lönar sig verkligen att kolla upp det.
 
Fick ner snittförbrukningen på en tank till 0.49 i min peugeot 406a då det blev mycket motorvägskörning, farthållaren låst på 110 eller 90 beroende på sträckan.. Peugeot själva säger 0.46 landsväg.
Men under 0.4 för de pengarna i 110 känns svårt att nå i någon bil, blir kul att se vilka erfarenheter som dyker upp !
 
Jo, jag misstänkte väl att kravspecen var tuff. Har kollat lite på blocket och det verkar som att man får ge 50 tusen för en tio år gammal A2 1.2 med 30 tusen mil. Fast med dagens dieselpriser kanske det lönar sig. Skall titta mer på Smart också, inte lika tekniskt avancerad som A2 men har löst problemet genom att ha en mindre motor. Går väl inte lika stabilt kan jag tänka mig.

Har räknat lite. Min V70 Bi-Fuel drar cirka 0.65 på den här sträckan. Gas kostar bara lite mer än bensin och diesel så det kanske kan jämföras med 0.7 diesel. Varje deciliter kostar 1.50 ungefär. På 18 mil per dag ger det 27 kronor. På en månad 27x22=594 kr.

Dvs 6500 kr/år om man räknar med 11 månaders arbete. Så är skatten mellan 0-2000 kr högre på en liten dieselbil jämfört med 1000 kr/år på min V70 beroende på om den klassas som miljöbil eller ej. Milslitaget är kanske samma. Servicekostnad försumbar eftersom jag servar själv. Försäkring kanske 4000 per år för halv.

Som sagt, första decilitern äts upp av extrakostnaderna för att ha en extra bil, så det krävs något radikalt snålare för att det skall läna sig, det var därför jag vill att den klarar 0.4 på motorväg. Någon som har kommentarer till min kalkyl? Antagligen att jag räknat för optimistiskt. Borde kanske lägga till lite mer för värdeminskning.

/Anders
 
Smart och andra minibilar typ Toyota IQ är inga pendlarbilar enligt min mening. De funkar jättebra i city/stadstrafik men ska man köra fortare än 70 så bli man galen, i alla fall jag.
De är otroligt stötiga, minsta lilla spricka i asfalten känns som en järnvägskorsning när man åker i 90
Och så är de dåligt ljudisolerade så däckljud och vindbrus hörs rejält mycket. Och när det regnar så låter det som om man satt inne i en trumma.
Större bli ger bättre komfort.
Kolla på en toyota auris, relativt liten, bekväm och ganska bränslesnål med dieselmotor
 
Skulle vilja rekommendera Passat diesel från 01-03 vilket du borde kunna få för de där pengarna.
Hade en sån i två år när jag pendlade 6,5mil till jobbet. Drog runt 0,5l/mil och då ingick även lite kö körning och helgkörning runt hemmet.
/C
 
Sen finns det ju alltid några saker du kan göra för att minimera förbrukningen, tex. sänkning av bilen, Se till att det inte finns en massa onödig last i bilen osv.
 
Vi åkte Passat diesel till Åre från Uppsala förra vintern. 4 grabbar, nerlastad så det slog igenom och takbox. Drog knappa 0,5 :) Trixet är att ha en trasig slang nånstans vid turbon... Snacka om att man fick planera omkörningarna! Kändes som 50 hk :D

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Jag köpte en Smart CDI för att pendla till mitt bygge. Kör den på ca 0,33 l/mil och är grymt nöjd. Jag tycker den har förvånansvärt bra komfort. Enda nackdelen är att den blir stötig och guppig på väldigt ojämna vägar pga den korta hjulbasen och låga vikten, men på vanliga vägar går den hur fint som helst.

Från modellår 2004 och framåt är ett måste. Då uppgraderades växellådan och den fick ett riktigt antisladdsystem. Vad gäller motorn är det väl mest bensinare som rasar. Den största nackdelen är den smala spårbredden vilket kan bli lurigt vid dåligt vinterväglag med snöspårig vägbana. Då tar jag andra bilen och låter smarten vila.

Vill du hålla dig runt 0,3 liter milen skall du hålla dig runt max 90 på motorväg. Inga problem att köra 110 men då får du räkna med 0,4, men å andra sidan är det inga stora summor extra ;-)

F.ö. är den lätt att serva själv. Motorn har kamkedja, så den behöver man inte oroa sig för. Ja, det är en härlig känsla att komma drygt 65 mil på en tank, 22 liter...
 
Vad är det för vägar? Viltkrockar? Jag skulle inte trivas i en liten bil i 110 km/h iaf.
 
Det är helt OK vägar, jobbar på Hisingen i Göteborg och trafiklederna håller i princip motorvägsstandard (förutom vägrenen som är smalare), sedan E6:an söderut till norr om Varberg och så 2 mil landsväg. Viss risk för vilt de sista två milen men å andra sidan är vägen bra, sikten god, inga skymda kurvor och bra röjt längs vägrenen så risken skall inte överdrivas om man håller fartgränserna. Vägbeläggningen är bra utan större skador. Det är i princip bara de sista 500 metrarna grusväg som är lite si och så.

Smart CDI -04 och framåt låter ju som en bil att studera närmare, behöver bara plats för mig, sambon och ett par matkassar i en sådan här bil. Och Smarten verkar ju dra lika lite som A2 1.2 enligt covet.

Rymmer tanken bara 22 liter? Covet, har du andra tips på vad man skall kolla om man skall köpa en Smart? Hur mycket betalar du i skatt?

/Anders
 
Kör själv en Lupo SDI, 4 mil om dagen, drar 0,5 i praktiken med tunga högerfot,
bekväm i 110-130kmh, billig i inköp 30-45kkr, driftsäker.
(3L versionen drar 1dl mindre, men kostar mer & krånglar troligen mer)
helförs. 2200:-/år, skatt ~3000:-/år.
=> Inte bäst på något, men billig totalt sett...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.