Jag håller på som bäst och sätter takgips.
Har några rullar microlite som skall användas, men vilket förarbete krävs?
Spackla över alla skruvar är jag med på, men skarvarna mellan skivorna då?
Ska de remsas? Eller backa spacklas/slipas innan microliten ska på??

På väggips så finns det ju en "nedbuktning" i ytterkanterna för remsa/spackel, men det gör det inte på takgipset.
Vill inte ha ett tak som ser "vågigt" ut i släpljus, så därav frågan om remsa över skarvarna.
 
Nu svarar jag ju ine riktigt på din fråga, men behöver du verkligen microliten? Jag har satt upp och målat massor av gipstak och bara remsat och spacklat skarvarna. Vissa av taken har sen utsatts för duktigt släpljus och jag har aldrig haft några problem med vare sig ojämnheter eller annan struktur på färgen där jag spacklat.
 
Men fördelen med microlit är väl att det minskar risken för sprickor mellan gipsen? För remsor blir väl inte bra med tanke på vad Severus skriver?
 
¤ maria ¤ skrev:
Men fördelen med microlit är väl att det minskar risken för sprickor mellan gipsen? För remsor blir väl inte bra med tanke på vad Severus skriver?
Nej visst fan, han har ju ingen spackelfals på skivorna. I så fall låter det ju vettigt (men dyrt) att sätta microlit. Tror knappast man behöver göra annat än spackla och slipa mellan skivorna, kan inte tänka mig att det behövs remsa.
 
¤ maria ¤ skrev:
Men fördelen med microlit är väl att det minskar risken för sprickor mellan gipsen? För remsor blir väl inte bra med tanke på vad Severus skriver?
Precis så var min tanke.
 
Skall ALLTID sitta remsa i skarvarna enl. HusAMA98 (reglementet) Endast pappersremsan är godkänd vid nybygge. Microliten suger i sig färg som bara den oxå. Max 4m2 / L med grundfärg.

Lagavulin
 
Varför inte använda vanligt 6mm gips så får man spackelfals.
Takgipsen är väl tänkt att måla med synliga skarvar så har jag gjort iallafall.
 
Det räcker med att Du spacklar fasningen mellan takgipsen, men detta får du göra 2 gånger för att eliminera att spacklet inte sjunker= samma sak med skruvhålen. Förlimma gärna spacklet innan. Är skivorna ordentligt skruvade i glesen, så skall det inte uppstå några sprickor senare mellan skivorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.