Ska köpa en lödpenna till en som fyller 18år. Han löder kablar till bilen så som till högtalare, stereo, lampor mm. Tips/erfarenheter på en som är sladdfri gas eller uppladdningsbar? Helst under 500kr. Tänkte plocka ihop något det med penna, hållare och krympslang.
 
Du har inte funderat på en kolv som går på 12 V? Om han rotar med bilelektronik så kan det ju vara lämpligt att koppla in kolven till cig.uttaget.


Bra kolvar är annars Ersa och Weller.
 
Jag använder dremels gasmodell till att laga robotslingan, känns som det borde duga till det som önskas, har dessutom ett varmluftsutblås som jag nyttjar till krympslang.
Kanske lite kort brinntid dock.

Verkar kvala in på under 500kr, köp gärna till lite extra lödtenn.
 
Har en Sievert gasdriven lödpenna som funkar alldeles utmärkt. Fyller med vanlig tändargas. Men jag använder den enbart när jag inte kan dra en förlängningskabel till ett uttag. Man ska hålla på och fylla och mecka, med en vanlig elektrisk är det bara att tuta o köra, välja temperatur osv. Behövs det gas är den ju bra men annars ligger den på hyllan...

Vill minnas att den kostade nån tusenlapp drygt en gång i tiden så en 500ing köper nog ingen kvalitetsgrej idag.

När han meckar bilar, gör han inte det i närheten av civilisationen?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har en Sievert gasdriven lödpenna som funkar alldeles utmärkt. Fyller med vanlig tändargas. Men jag använder den enbart när jag inte kan dra en förlängningskabel till ett uttag. Man ska hålla på och fylla och mecka, med en vanlig elektrisk är det bara att tuta o köra, välja temperatur osv. Behövs det gas är den ju bra men annars ligger den på hyllan...

Vill minnas att den kostade nån tusenlapp drygt en gång i tiden så en 500ing köper nog ingen kvalitetsgrej idag.

När han meckar bilar, gör han inte det i närheten av civilisationen?
Ok ja lite för högt pris. Jo visserligen gör han det. Men tänkte skulle vara smidigt att typ ha med sig i bilen och smidigt även ute på garageuppfarten
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag använder dremels gasmodell till att laga robotslingan, känns som det borde duga till det som önskas, har dessutom ett varmluftsutblås som jag nyttjar till krympslang.
Kanske lite kort brinntid dock.

Verkar kvala in på under 500kr, köp gärna till lite extra lödtenn.
Dremel va ju bra tips👍. Kännt märke oxå. Är den smidigt i handen? Smart med blås för krympslang då han använder det oxå.
 
putte22 putte22 skrev:
Ok ja lite för högt pris. Jo visserligen gör han det. Men tänkte skulle vara smidigt att typ ha med sig i bilen och smidigt även ute på garageuppfarten
Då tror jag en laddningsbar hade varit klart bättre, om det finns något sådant till vettigt pris. Problemet kan ju bli att batteriet tar så stor plats att det blir för klumpigt.

Lite varianter:

https://www.elfa.se/en/tools-solder...oldering-irons-battery/c/cat-DNAV_PL_16050402
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
E etompau skrev:
Du har inte funderat på en kolv som går på 12 V? Om han rotar med bilelektronik så kan det ju vara lämpligt att koppla in kolven till cig.uttaget.


Bra kolvar är annars Ersa och Weller.
Bra tips. Ska kolla upp.
 
putte22 putte22 skrev:
Dremel va ju bra tips👍. Kännt märke oxå. Är den smidigt i handen? Smart med blås för krympslang då han använder det oxå.
Har spontant inte känt att den är obekväm iaf, men jag har inte suttit längre stunder med den i handen.

Skulle det bli den så är ett tips att "blåshålet" på spetsens sida duger bra till krympslang, man måste inte alltid byta till ett blåsmunstycke.
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.