Hallå! Jag söker några råd från er som har erfarenhet av buxbom. Vi har några bollar buxbom som jag alltid trott varit en annan typ av buxbom, för de har alltid varit lite avvikande i färgen. (Vi har tre gröna bollar och två gula; de gula står mellan de gröna, så jag trodde det var avsiktligt gjort.) De är också lite mindre och tanigare. Nu när jag vet lite mer tror jag mig veta att alla typer av buxbom ska vara gröna, så att de är gula verkar vara ett tecken på att något fattas dem. (Se bifogad bild.)

Buskarna står i kanten av en dåligt gräsmatta som ligger på ganska lerig och dålig jord. På andra sidan är en slänt med lite olika blommor (ingen aning). Slänten ligger i solsken och torkar ut rejält under sommaren, så de står måhända lite torrt. De större gröna bollarna verkar nu börja få små blommor, medan de mindre gul-orange-röda verkar fokusera på överlevnad snarare än blomsterprakt.

Eftersom detta är buxbom så har jag kikat ganska noga på dem och kan inte se några av de typiska tecknen på den fruktade sjukan: det finns inga svarta streck på stammarna, bladen är rätt jämngula och verkar inte falla av i någon större utsträckning och dessutom har de drabbade bollarna sett i stort sett likadana ut i alla fall ett helt år (hittat foton från ungefär denna tid förra året).

Tips på lämpliga åtgärder och undersökningar?
 
  • Gröna och gula buxbom i solen, indikerar möjlig näringsbrist eller torka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nåja, min första åtgärd blev att jag gav dem några korn NPK. Skulle de i allmänhet ha näringsbrist så borde det hjälpa till. I samband med det fick de också ganska många kannor vatten, för att vattna ner kornen. Har en sådan där enkel fuktmätare med en pinne som man inte kan sticka ner i vår lera, men kanske går det på den andra sidan i slänten där jorden är lite bättre. Ska hålla koll med ett par dagars mellanrum och försöka vattna när det behövs. Näring och vatten är det jag kan komma på, just nu.

Någonstans läste jag att buxbom gillar "kalkrik" jord och järn. Jag kan slänga på lite kalk, och järnsulfat har jag också... men nu börjar det bli avancerat. (Jag har en så kallad pH-mätare för jord också, men de visar tydligen inte i närheten av rätt även om det är det man betalar för.)
 
Claes Sörmland
Vintersolskador, det blir så i kalla Sörmland. Gödsla lite och vattna framåt högsommaren om vi nu får en fjärde torrsommar. Det har varit dåligt med trädgårdstillväxten under de senaste årens torkperiod.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vintersolskador, det blir så i kalla Sörmland. Gödsla lite och vattna framåt högsommaren om vi nu får en fjärde torrsommar. Det har varit dåligt med trädgårdstillväxten under de senaste årens torkperiod.
Okej, vore skönt om det är så enkelt. Funkar det bra med mitt billiga NPK eller är det värt att satsa på något dyrare bättre anpassat för buxbom? Ska man kanske täcka dem nästa vårvinter och i så fall med vad och ungefär vilken period?
 
Claes Sörmland
halper halper skrev:
Okej, vore skönt om det är så enkelt. Funkar det bra med mitt billiga NPK eller är det värt att satsa på något dyrare bättre anpassat för buxbom? Ska man kanske täcka dem nästa vårvinter och i så fall med vad och ungefär vilken period?
Vilket kvävehaltigt gödsel som helst hjälper dem. I din lera (som buxbom älskar!) finns det gott och fosfor och kalium. Så hönsskit, blodmjöl, eller NPK är exempel på gödselmedel. Men vattning är nog viktigare, det är liksom där vi har problemet här på Sveriges torra horn.

Man kan ju försöka täcka dem i feb-april men det är ju en del jobb.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Jag direktgödslar aldrig mina buxbom. Däremot fyller jag på med gräsklipp, kompost eller om jag inte har detta med en säck rosjord som är tyngre och mer näringsrik. Buxbom växer utmärkt i lerjord. Det är viktigare att jorden vid fötterna är lucker än gödselkorn!

Vattna ordentligt nu, riktigt ordentligt! Om det blir en torr sommar kan en rejäl vattning med ett par veckors intervall vara vettigt. Annars är buxbom tåliga.

Att ett par av bollarna har annan färg kan betyda annan buxbomssort, torka eller sjukdom. Jag har tex en sort som är gulare, en sort som har lite rödaktigare blad, en annan sort som mycket mildare grön och en vitbladig sort. De med andra färgvarianterna växer vanligtvis inte lika snyggt.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Lucker och lerjord … hmm. Vi har verkligen inte lucker jord. Man behöver hoppa på spaden för att köra ner den. Men då kanske jag slår slag i saken och skaffar en sådan där grej man kan koppla till slangen och duscha ute med. Bevattningsförbud är det alltid men för personlig hygien får man använda hur mycket som helst, så då kan jag till mina grannars glädje ta en lång dusch bredvid buskarna.

De som är grönast (kanske annan sort då?) är lite mindre. Vågar man klippa ner de större rätt rejält (typ halva höjden) så det blir lite mer enhetligt och prydligt?
 
Buxbom kan beskäras hårt - kan göras närsomhelst. Kosta på dig ett par säckar jord och täck buxbomsfötterna om jorden nu är så hård och du inte har gräsklipp tillgängligt. Gärna minst 10 cm. Det är mer effektivt om du lägger slangen planta för planta och ger tunn vattenstråle/droppning på rötterna under ett antal timmar istället för att duscha hela plantan. Sparar vatten!

Trots att vi här har haft extrem torka flera somrar i rad med bevattningsförbud klarar buxbom detta utmärkt om rötterna skyddas med lucker jord. Har du ont om kompost kan du skydda fötterna med ogräsrensning som också tillför näring. Undvik maskrosor som fröar även när de rycks upp.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Buxbom kan beskäras hårt - kan göras närsomhelst. Kosta på dig ett par säckar jord och täck buxbomsfötterna om jorden nu är så hård och du inte har gräsklipp tillgängligt. Gärna minst 10 cm. Det är mer effektivt om du lägger slangen planta för planta och ger tunn vattenstråle/droppning på rötterna under ett antal timmar istället för att duscha hela plantan. Sparar vatten!

Trots att vi här har haft extrem torka flera somrar i rad med bevattningsförbud klarar buxbom detta utmärkt om rötterna skyddas med lucker jord. Har du ont om kompost kan du skydda fötterna med ogräsrensning som också tillför näring. Undvik maskrosor som fröar även när de rycks upp.
Jag får ganska gott om gräsklipp med början rätt snart, så den kan jag lägga under buskarna. Med lite tur kommer det några maskar och drar ner lite under jord. Jag ska testa det till en början, så får vi se hur det går i sommar.

Tror jag ska kapa ner de där större buskarna både på längd och bredd för de är dubbelt så stora som de små gulnade.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag odlar mina buxbom i leran utan en massa mull, gräsklipp och elände. De växer så fint i alla fall i betongleran.

Det går aldrig att förvandla lera till annat än lera förutom i trädgårdslandet där man tillför kopiösa mängder med mull varje år, gräver och härjar. Men det bryr sig inte buskar om, de som trivs bra i lera som buxbom gör det i alla fall.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag odlar mina buxbom i leran utan en massa mull, gräsklipp och elände. De växer så fint i alla fall i betongleran.

Det går aldrig att förvandla lera till annat än lera förutom i trädgårdslandet där man tillför kopiösa mängder med mull varje år, gräver och härjar. Men det bryr sig inte buskar om, de som trivs bra i lera som buxbom gör det i alla fall.
Låter som mina förhållanden. Den sörmländska leran … och stenarna :sweat:

Ja men då ska jag kombinera era råd lite. Gödsla lite sparsamt, slänga på lite gräsklipp för att skydda mot uttorkning, om det blir en torr sommar så ger jag dem lite vatten och så klipper jag dem brutalt när som helst. (y):D
 
Claes Sörmland
De växer sakta men säkert här i östra Sörmland:

Trädgårdsvy med slingrande grusgång och växande buskar sett från ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rina och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De växer sakta men säkert här i östra Sörmland:

[bild]
Riktigt snyggt! En sådan skulle man orka anlägga :surprised:
 
De ser fortfarande lika tråkiga. Jag funderar på att klippa dem ordentligt, för nu i sommar håller jag på med lite grävande i närheten och jag tänker att om jag skadar (dvs kapar) en del av rötterna så är det bra om lövverket reduceras också. Är det rimligt tänkt? Förstås dålig timing att eventuellt skada rötter när de redan mår dåligt men det kan inte riktigt hjälpas. Är det i så fall bättre att klippa dem nu innan jag börjar gräva, så hinner de kanske hämta sig lite från rottraumat innan jag ger mig på dem med häcksaxen?
 
Nu testar jag, på vinst eller förlust. Har klippt ner och in dem rätt rejält och det är inte mycket grönt kvar. Har redan grävt av några rötter så de dör antagligen ändå, med tanken på hur gröna mina fingrar är. Vi får se!

Den där vildvuxna slänten står på tur någon gång efter trädgården bakom. Pågår lite projekt där, som synes :)
 
  • Trädgård i renovering med nyligen beskurna buskar, en skottkärra och utspridda trädgårdsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.