hahalj
Det har skrivits mycket om röjsågar här på forumet, men jag hittar inget som hjälper mig.

Jag behöver en röjsåg som klarar både lite vanligt gräs i kanterna av gräsmattorna men också lite mindre sly upp till 30 mm. Jag har en begränsad budget för detta på ca 2000:-, kanske kan sträcka mig till 2.500:- om det skulle vara avgörande.

Jag behöver inte det bästa på marknaden, bara nåt som funkar att köra bort gräset nån gång per månad, lite sly nån gång per år. Håller den i 5 år är jag nöjd.

Kan man hitta nåt som uppfyller detta? Fabrikat? Modell?

Är det lönt att kolla begagnat och vad ska man isåfall tänka på?
 
Jag gick i liknande tankar för några år sedan och det slutade med en begagnad Jonsered RS51. Den ser ut att ha varit med om en hel del men servar man den och ger den lite kärlek ibland så håller den nog i evigheter för villatomten!
Fördelen är ju att du får en mycket kraftigare maskin än en ny hobbydito om du väljer en proffsmaskin.

Oavsett vad du väljer så använd bra bensin för ändamålet, dvs inte egenblandat med bensin från pumpen på macken!
 
hahalj
Ok. Får se om det går hitta nåt begagnat men det verkar inte vara så lätt att hitta. Är väl eftertraktade så de försvinner snabbt.

Om man kollar på nya maskiner i denna prisklass, finns det några fabrikat man ska undvika? McCullogh, Stiga, är det prisvärda maskiner?

Har kollat lite på:
http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=3198
http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=3131

Några åsikter om dessa?
 
hahalj skrev:
Ok. Får se om det går hitta nåt begagnat men det verkar inte vara så lätt att hitta. Är väl eftertraktade så de försvinner
Kolla med dem som har hand om grönytorna i den stad du bor, t.ex. kommunen. Annars kan maskinstationer eller maskinhandlare ha någon liggande i gömmorna.
Lycka till!
 
hahalj
Ok, tack för tipset!
 
Köp en begagnad sthil, husqvarna eller jonsered på blocket eller tradera. För 2500 får du en trimmer som kan gå på händer.
 
hahalj
Det är lögn i h-vete att få tag på en begagnad till rätt pris. Andrahandsvärdet verkar ligga högt och jag är inte beredd att betala 3-4 kkr för en röjsåg som kommer användas max 5-6 timmar per säsong. De få som kommer ut på annons till rätt pris (för mig) går direkt eller är för långt bort från mig

Funderar istället på nån av dessa:
http://www.clasohlson.com/se/Sly--grästrimmer-Cotech/Pr407947000
eller
http://www.jula.se/bensindriven-rojsag-42-7cc-723087

Jag vet att man ska köpa Stihl, Jonsered, Husqvarna etc om man vill ha kvalitet, det behöver ingen trycka upp i ansiktet på mig. Men budgeten räcker inte till det i år, är för mycket annat som pengarna ska räcka till.

Så det jag undrar om ni tror att CO/Jula-maskinerna är rena skiten eller klarar de några timmars körning per år under max 5 år utan att haverera? Nån som har köpt nån av dessa maskiner eller liknande och har nåt att säga om dem?
 
Satsa på en vettig putstrimmer för gräset (Stihl FS38 är grymt prisvärd) och när det är dags för det grövre så hyr en proffsmaskin, kostar några hundralappar för en helg och du får en nyservad maskin. Alternativt kan du låna en vettig av någon i bekantskapskretsen.

'sedan när budgeten tillåter kan du titta på en större egen (Stihl FS130 eller Husqvarna 135 är bra maskiner). Jag ser ingen större poäng med att köpa en för klen maskin och vara halvnöjd/missnöjd i flera år.
 
Jag tänkte ungefär samma tanke som Nonkan. Det är inte samma maskin som man röjer 30mm sly med som man trimmar kanterna och hur ofta behöver man röja sly på det sättet?

Jag har en FSE71 på villatomten och en FS130 för 150kvm vass, 70 meter dike etc på landet. Den första kör jag varannan vecka under sommarperioden, den andra går två gånger om året. Hur kul det än är att brumma med den större maskinen så känns det bara fånigt att trimma kanter med den, jag har provat och verkligen försökt tycka att det är en bra ide.
 
hahalj
Ok. Kanske jag vill för mycket med maskinen, det handlar ju väldigt mycket om gräskanter och kring buskar, sly blir det mindre ofta.

Letar efter nåt mindre istället då.
 
Den andra maskinen du länkar till, köpte jag till landet, där det vuxit igen ordentligt, så det var hårt job den skulle genomföra. Inom loppet av 2 timmar gick den sönder och jag fick tillbaka pengarna av jula. Metallen sprack nere vid fästena för knivarna/trmmerhuvudet. Själva metallen var mer som betong än stål. Köpte en begagnad stihl fs 250 för 1900 som är helt makalöst effektiv och har inte krånglar en sekund fast jag inte underhållit den öht. Ska väl kanske byta slangar, luftfilter och bensinfilter i år... om jag orkar. Det är så mkt roligare med en riktigt stark o bra maskin.
 
D09
Köpte en Holstein röjsåg med grästrimmer, häcksax , motorsåg o klinga för ca 3000

90 % meka o 10 % arbete

Motorn går bra men allt annat är kinaskit och har gått sönder t ex start, skydd etc har poppnitat fast starten sen gängorna e slut efter allt mek.

Satsa på beg kvalitetsmärke eller en billig och mycket verktyg ;)
 
hahalj
karlastrid007 skrev:
Köpte en begagnad stihl fs 250 för 1900
Grattis, de vettiga röjare som dykt upp i närheten av mig sen jag började leta har hittills aldrig legat under 3000.

Som sagt, jag skiter i slyn, trimmar bara gräset i år. Det får bli en enkel grästrimmare som kanske nån annan i familjen än jag kan köra också.
 
Akahigi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.