A
Hej!

Har lånat en kap- och gersåg av en släkting i ett par månader då jag håller på att renovera min lägenhet. Eftersom jag pluggar på heltid så går det långsamt och det känns inte helt rätt att ha den lånad så länge. Så det är dags att köpa en egen.

Jag kommer behöva den för att kapa golvbrädor och lister framöver, men tänker att det är en bra maskin att ha hemma oavsett, så jag vill inte köpa billigaste som finns, men har inte heller råd att lägga 5000 kr på det. Tänker att ~2000 kr känns som rimlig budget (exkl ev ny klinga). Behöver inte ha något batteridrivet, utan vill ha med sladd så jag slipper tänka på batterier och laddare osv. Sågen kommer vara stationär för mig.

Tips?
 
A Amatörmässig skrev:
Hej!

Har lånat en kap- och gersåg av en släkting i ett par månader då jag håller på att renovera min lägenhet. Eftersom jag pluggar på heltid så går det långsamt och det känns inte helt rätt att ha den lånad så länge. Så det är dags att köpa en egen.

Jag kommer behöva den för att kapa golvbrädor och lister framöver, men tänker att det är en bra maskin att ha hemma oavsett, så jag vill inte köpa billigaste som finns, men har inte heller råd att lägga 5000 kr på det. Tänker att ~2000 kr känns som rimlig budget (exkl ev ny klinga). Behöver inte ha något batteridrivet, utan vill ha med sladd så jag slipper tänka på batterier och laddare osv. Sågen kommer vara stationär för mig.

Tips?
Jag började med en begagnad DeWalt 707, kostade 1000k.
Den funkar fortfarande efter 12 år i min ägo.
Ville ha lite bättre precision för ett par tre år sen då blev det en ny DeWalt 777 för ca 2500:- på nån kampanj.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T
En begagnad såg av ett bättre märke behöver inte ens ta hela den budgeten, men troligen kommer du att hamna lite högre ändå med sågbordet som du sannolikt också vill ha.
Här är ett exempel som nog är vettigt https://www.blocket.se/annons/skane/bord_sag_med_stativ_/1202921696
Den har bara 216 klinga men ska du inte såga grova reglar borde den räcka till. En storlek större klinga är inte helt fel dock för när man ska gersåga så försvinner millimetrarna fort.
 
A
För mig är det en trygghet att vara första användaren av en maskin (och dessutom ha garanti) då jag inte är så erfaren med dem och inte vet vad jag ska titta efter om något är trasigt.

Jag har läst lite bra om den här: https://www.hornbach.se/p/kap-geringssag-einhell-te-sm-2534/5789288/. Någon anledning till att inte köpa den?
 
Om du ska ha en bra kap- och gersåg så får du inte det för 2000:- om du inte köper en begagnad.
 
Köpte en dewalt 773 på rea för närmare 2500, supernöjd med den. Kompletterade med finare blad för lister senare.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T
A Amatörmässig skrev:
För mig är det en trygghet att vara första användaren av en maskin (och dessutom ha garanti) då jag inte är så erfaren med dem och inte vet vad jag ska titta efter om något är trasigt.

Jag har läst lite bra om den här: [länk]. Någon anledning till att inte köpa den?
Generellt sett så har lågprismärken (som Einhell är) inte samma kvalitet som större märken som Makita, Bosch, DeWalt, Metabo (som är i gränslandet), HiKoki och det är inte bara en fråga om att de håller lång tid vid stor användning.
Det är en fråga om precision, lätthet att använda och ställa in, reservdelstillgång och sådana saker.

Du kan säkert kapa lite golv och lister med den du länkar till men så fort du ska använda den lite mer så kommer du att märka att den kan vara svår att få exakta vinklar med, den kanske inte klarar att ha lite mer än 45 grader åt ena hållet, den är lite "svajjig" när man drar ut den på gejdrarna och den rycker till när den startas osv - nu ver jag inte exakt hur den här fungerar men jag har testat andra versioner av just Einhell och har inte varit så nöjd med handhavandet jämfört med den Bosch jag har själv eller den Makita som jag har använt innan.

Om du vill köpa en som du ska använda lite mer eller ha glädje av under längre tid så rekommenderar jag att du kollar de märken jag nämnde. Jag kan förstå att du vill köpa nytt pga garanti osv men om du köper en bättre begagnad av bättre märke så kommer du (troligen) inte ha behov av garantin.
Den som länkades innan verkar vara en person som har köpt en såg för ett projekt (altan eller så) och sen säljer den så den har inte gått mycket/länge och är i princip i nyskick - det är inte svårt att hitta sådana på Blocket och det är inte samma sak som att köpa från ett konkat byggföretag där de gått hårt och skötts illa.
 
T
Klart att det funkar att köpa en einhell. De är egentligen inte dåliga, de är bara inte speciellt bra. Folk byggde både hus och pyramider innan det fanns kap-gersågar


Men :
Köp en einhell idag : Såg 2500,- + sågbord 1100,-
Köp en bättre begagnad bra maskin om två år : 2500 - 3000,-

Totalsumma 6600,- :D

Nu vet jag inte var du bor men bor du i närheten av mig har jag en begagnad typ einhell du kan få låna gratis mot att du sen säljer den så delar vi på pengarna :D
/F
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.