Hej!

Vi har haft en mindre vattenläcka och behöver byta ett avloppsrör (friliggande). Det rör sig kanske om en dags arbete men alla rörläggare jag kontaktat är uppbokade. Har ni några tips på pålitliga och duktiga i rörläggare i Göteborg?
Just nu är läckaget stoppat med hjälp av silvertejp men vi vill gärna åtgärda på riktigt så snart som möjligt.
 
Är det redan uppgrävt?

Kan du inte byta den dåliga delen själv?
 
Röret är i pannrummet och sitter utanpå väggen så inget grävande behövs.

Nej, varken jag eller min man vill göra detta själva. Arbeten som rör vatten har jag stor respekt för och vill gärna ha en (duktig) hantverkare
 
Då förstår jag. Men det är inget tryck i avloppet och ganska lätt att fixa.
 
  • Gilla
Mine
  • Laddar…
Lägg upp en bild så ska du se att du får hjälp!
 
  • Gilla
Mine
  • Laddar…
Krilleman
Är ni normalhändiga så är det oftast inga problem alls att byta ett synligt avlopp. Och finns det inga rörisar att få tag på så är det absolut värt att göra det själv.

Sitter det i ett pannrum är det ju ännu bättre, där brukar det ju finnas en brunn om du det mot all förmoda skulle komma en skvätt vatten.

Lägg upp en bild på vad som ska bytas och notera dimensionen samt vilket materialet på röret.

Jag antar att det är gjutjärn som är boven i dramat!?
 
  • Gilla
bossespecial och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Kolla med Kungälvs rörläggeri. Hittar ni ingen så får ni lägga upp bilder här så kommer Krilleman ge proffstips. Vill ni ändå inte ge er på det så kanske undertecknad kan ge en hjälpande hand vid tillfälle :).
 
  • Gilla
Mine
  • Laddar…
Bifogar bilder. Läckan är där hinken hänger.

Gjutjärnsröret är helt, bortsett från det lilla hålet, men besiktningsmannen från försäkringsbolaget tyckte vi skulle byta hela

Det är en del av röret (ljusgrått) som är från 70-talet där skarvarna inte är godkända idag så hela det ljusgrå röret vill vi byta.

Vi vill helst inte göra det själva

Vi vill göra jobbet vitt

Tack för all hjälp!
 
  • Värmesystem med rör och hink under läcka i gammalt gjutjärnsrör som ska bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gjutjärnsrör med läcka där en hink hänger, angränsande till en uppvärmningsenhet, i ett äldre rörinstallationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mexitegel mexitegel skrev:
Kolla med Kungälvs rörläggeri. Hittar ni ingen så får ni lägga upp bilder här så kommer Krilleman ge proffstips. Vill ni ändå inte ge er på det så kanske undertecknad kan ge en hjälpande hand vid tillfälle :).
Tack!
Kungälvsrörläggeri är de enda som svarat men vi skulle vilja ha åtminstone en offert till så man kan jämföra.
 
A
M Mine skrev:
Tack!
Kungälvsrörläggeri är de enda som svarat men vi skulle vilja ha åtminstone en offert till så man kan jämföra.
Hej
Är väl inte så mycket o ta in offert på.
Billigast är inte alltid bäst i slutändan.

Bara att anlita på löpande. Billigaste alternativet solklar.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Hej
Är väl inte så mycket o ta in offert på.
Billigast är inte alltid bäst i slutändan.

Bara att anlita på löpande. Billigaste alternativet solklar.
Hej!

Nej givetvis är inte billigast alltid bäst och det är inte det jag är ute efter. De prisuppgifter vi fått från besiktningsmannen, försäkringsbolaget samt rörläggaren skiljer sig mycket åt och därför hade det varit skönt med en offert till. Kungälvsrörläggeri kan ju mycket väl vara billigast. Jag ville bara ha tips på lite olika firmor som har nöjda kunder.
 
Jag har inte anlitat dem själv, men de ska göra bra jobb av vad jag hört. Jobbet är som sagt så litet så det borde vara gjort på några få timmar och därmed är risken stor att de inte vill räkna på ett sånt litet jobb. Spontant skulle jag gissa på i storleksordningen högst 5000 kr om de inte har långt att köra till er och det inte ska bytas rör mer än det vi ser på bilderna?

Det ser till och med ut som att gjutjärnsröret ansluter i plaströr vid golvet?
 
  • Gilla
Mine
  • Laddar…
D09
Ofta täcker väl villaförsäkringen läckande avloppsrör så ni betalar väl endast självrisken?
 
Ja, men åldersavdraget på det där torde väl vara närmare 100% ?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Krilleman
Oj, det där satt trångt till! Jag skulle ta i ganska stort timmässigt för att lämna pris på detta pga av att det sitter så illa till.

Kommer man åt att kapa med tigersåg upptill och nertill?

Jag tror inte det är plast neråt, det ser ut som gjutjärn! Endast plast till höger vad jag ser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.