Vi har ett kök i dagsläget som mäter ca 4,5*3,0 och vi vill öppna upp en vägg mot matsalen så vi bara har kök på ena sidan och matbord i matsalen (se bifogade bilder). Ska jag kapa väggen jämns med golvbänkskåpen så jag kan lägga över den nya måttanpassade bänkskivan så den täcker bänkskåp+ den avkapade väggen eller ska jag kapa väggen en bit upp så det blir en typ av stänkskydd? Jag vill inte ta bort hela väggen enda ner till golv. Kom gärna med tips på lösningar, vi har kört fast!
(Vi ska självklart byta köket men vill inte bryta upp parketten i matsalen och göra ett enda stort kök, därför tänkte jag göra en liten halvö enligt ovan med frihängande takfläkt)
 
  • IMG_20141202_195918.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20141202_200023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Åsa Lund
Jag hade absolut behållt ett stänskskydd bakom spisen!
 
Jag hade också behållit ett stänkskydd bakom spisen.
Behåll ca 20-25 cm högt och ca 80 brett. Lägg sen bänkskivan över den kapade väggen plus ett litet överhäng.
Tänk på att det kan vara bra att ha nånstans intill spisen att ställa oljor och andra saker.
 
Lite så går mina tankar också, men då behåller jag nog ett skydd/stänkskydd hela vägen in till den andra väggen. Vi ska ha en mörkgrå bänkskiva i köket, ska man lägga en måttanpassad likadan bänkskiva och använda där jag kapa väggen så det blir som en liten bardisk, eller ska jag klä in den kapade väggen på samma sätt som man klär in en dörrpost?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.