apotekarnes
Hejsan pool-vänner!

Jag har en pool på 18 kubik som jag värmer antingen med vedeldning eller med en liten solfångare jag gjort av PEM-slang. Problemet är vad jag ska använda för pump till cirkulationen för värmen. Jag vill inte köra genom filterpumpen eftersom värmen ibland går 10-12 timmar i sträck med 70 gradigt vatten. Jag har två slangar som lite diskret sticker ner i poolen och sen cirkulerar jag vattnet antingen genom en solslinga i ackumulatortanken i huset eller genom min PEM-solfångare.

De pumpar jag hittills provat är:
Blå och vit nedsänkbar länspump av ABS-plast, för användning i pool cirkulationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Billig biltemapump som visserligen funkar skapligt ett tag men de tenderar att gå sönder, kanske är inte livslängden mer än ett par hundra timmar. Det är billigt att byta ut den, men om den skulle gå sönder under eldning riskerar jag att koka pannan.

En Grundfos UPS 25-80 cirkulationspump mot vit bakgrund, använd i diskussion om poolvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En svindyr Grundfos 25 ups 25-80 cirk-pump som jag har över sen byggnation. Det är inget egenligt fel på pumpen, men det verkar som att den inte riktigt orkar dra vattnet genom all PEM-slang på ett tillfredställande sätt. Möjligen är så att det är luft i ledningen som är svår att få ut, men jag måste ju kunna plocka av och på grejer utan att behöva lufta pumpen i flera dagar.

Tips på enkel hållbar pump mottages tacksamt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.