Ja å frun har just köpt ett 70-tals hus där termostaterna är vad vi vet aldrig utbytta. Jag söker nu prisvärda termostater för att helt enkelt få ner värmekostnaden (var en av de första snubbe som besiktade huset sa).

Så vad säger ni, har ni tips på någon bra butik som säljer dem till riktigt bra priser och vad heter dom?
 
Redigerat:
Vad för sorts element är det som det handlar om? El? Vattenburet? Vad står det på termostaterna?

rinkabyror.se har ett bra sortiment.
 
Y
Ta kort på radiatorn och lägg upp så får du nog fler och bra svar.
 
Ska fixa fota så snart jag kan, har dock tillgång till huset först om 2 veckor :) Skadar inte att planera.

Vattenburet, bergvärme.
 
Med värmepump (och speciellt vid flytande kondensering) gäller att ha så mycket flöde som möjligt i radiatorerna.
Om termostater finns ska de alltså stå öppna helt utom möjligen i något söder-rum.
Regleringen sker istället med lämplig kurva + givare.
 
  • Gilla
Alva10
  • Laddar…
Värmen bör aldrig styras enbart med shuntventil+givare, finliret bör alltid göras av termostater även med bergvärme. Däremot så vill jag minnas att man med värmepump eftersträvar att få så stor skillnad i temperatur mellan framledning och åderledning som möjligt så att termostaterna enbart ska strypa när det kommer tillskottsvärme från ugn, öppen spis etc. Här är jag dock inte inläst eftersom jag själv har högtemperatursystem med pelletspanna.

Jag behövde byta termostater på mina element eftersom de gamla inte längre gjorde sitt jobb. (60-talshus men som blivit ombyggda med termostater på mitten av 70-talet). Jag hade tur och kunde köpa biltemas (art 882060) och de gör sitt jobb till ett lågt pris även om jag fick reklamera två st som var trasiga vid leverans. Hade det inte varit för att jag behövde adaptrar också (vilket medföljde biltematermostaterna) hade jag nog beställt digitala från conrad istället, det är nog mest för att jag dels är prylnörd dels för att jag tänker att man kanske kan tänka sig lägre inomhustemperatur om man vet att det är 20 grader. :p

Har du otur kommer du behöva byta ventilinsatser för att kunna byta termostater. Ibland räcker det med en adapter och ibland går det rakt av. Här är MMA:s rotbok till stor hjälp (även om man inte väljer att sätta MMA-ventiler i slutänden är deras system det lättaste att bygga om när man behöver byta insats) http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/rot_kompl_2014_web.pdf
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.