Hej.
Jag skulle vilja få tips från er, jag har nämligen hamnat i tjafs med byggherren som byggde huset.
Som ni ser är bärlaget oskyddat ovanför och vatten har trängt in i en av bjälkarna.
De tar inte på sig skulden och säger det är färgens fel som tidigare ägare målat.
Kan de verkligen stämma?
Om så, viken färg typ ska jag använda?

Sen tänkte jag om de inte går igenom, ska jag själv lägga plåttak och koppla på en ränna mot befintligt stupränna.

Har ni någon erfarenhet av detta, ska lägga bläck mot fasaden. Men ja släng gärna in tips om ni har tid, uppskattar det.
 
  • Översikt av altan med synligt oskyddat bärlag och en blöt bjälke ovanför en vit husvägg, med leksaker och verktyg nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Osäkrat bärlag med vattenskada synligt ovanför vit ytterdörr, inomhusmiljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är det balkong / terrass ovanpå ?
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
är det balkong / terrass ovanpå ?

Det är en terass/balkong ja :)
 
A acche91 skrev:
Det är en terass/balkong ja :)
skulle rekommendera att ta bort trallen ovanpå , kolla igenom bärlaget och sedan slå igen det helt och lägga tätskiktsmatta istället för plåt
 
Rickard.
Hur mycket höjd har du att spela med ovanför bjälklaget? Precis som plåtisen säger är det nog smartare att gå på ett tätskikt. Min personliga favorit är protans terassduk men tätskikt och trall är också trevligt om det ryms under balkongdörren.

Något sorts fall bör också lösas för att undvika otrevliga vattenpölar.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
skulle rekommendera att ta bort trallen ovanpå , kolla igenom bärlaget och sedan slå igen det helt och lägga tätskiktsmatta istället för plåt

Okej du tänker att jag lägger duken på trallen?
Slå igen, kan man inte lägga bläck på bärlaget och leda vattnet bortifrån bärlaget istället?

Tycker inte det är så speciellt snyggt med bärlaget. Sen höjdmässigt har jag nästan inget att spela på, för att fixa med en avrinning.

Har du någon bild på ett sådant jobb du gjort eller vet av? Tack för att du tar dig tiden, guldvärt!
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur mycket höjd har du att spela med ovanför bjälklaget? Precis som plåtisen säger är det nog smartare att gå på ett tätskikt. Min personliga favorit är protans terassduk men tätskikt och trall är också trevligt om det ryms under balkongdörren.
Något sorts fall bör också lösas för att undvika otrevliga vattenpölar.
Höjd är de knappt något att spela på. Så jag vet inte hur jag ska få till en avrinning ifrån huset.
 
A acche91 skrev:
Okej du tänker att jag lägger duken på trallen?
Slå igen, kan man inte lägga bläck på bärlaget och leda vattnet bortifrån bärlaget istället?

Tycker inte det är så speciellt snyggt med bärlaget. Sen höjdmässigt har jag nästan inget att spela på, för att fixa med en avrinning.

Har du någon bild på ett sådant jobb du gjort eller vet av? Tack för att du tar dig tiden, guldvärt!
alltså , bygga lite lutning , sen på med råspont och sedan tätskikt .
har dessvärre inga såna bilder liggande , som namnet antyder sysslar jag mest med plåt .
 
jaha så tar bort trall helt alltså, kör bara med råspont?

ja jag förstår de, men tusen tack oavsett :)
 
Rickard.
Är målet att bygga ett tätt tak eller bara att skydda balkarna?

Nu är avstånd på bilder hopplösa men du behöver knappast mer än säg 2-4cm fall så det måste gå att lösa om man är lite kreativ och vill gå på det spåret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.