Hej Vi ska köpa och bygga ut ett hus på landet som idag är ca 95 kvm och ska byggas ut ca 45 kvm, vi har skissat mycket men behöver lite tips och råd att få till ett vuxen sovrum , två barnrum samt kök/allrum i ett.Köket som är på bilden är tänkt ligga kvar men utöka arbetsytorna en aning , vårt gamla sovrum ska bli ett stort badrum och befintligt badrum ska bli tvättstuga.Vinkeln på huset ska bli ett uterum med tiden så allrummet borde ligga där.Vi har varit inne på att det ska bli ryggåstak i utbygget men inte "spikat det än".Jag lägger inte ut de planer vi har för att inte förstöra era idéer .....Tar tacksamt emot tips och råd av er andra här på forumetTack på förhand Jocke
 
  • utbyggnad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du ritningarna i dwg? Eller vad är det ritat i? Vore bra med fasadritningar så man får en känsla av hur taken ser ut i dagsläget. Får jag lite mer info så kan jag försöka rita ihop ett förslag, men jag lovar inga underverk. Tycker det är skoj att rita hus men har ingen utbildning förutom byggingenjör. Har ritat mitt eget hus och några vänners hus. Men lite mer info så kan jag bistå med ett förslag ifrån mig som såklart kan ändras efter era önskemål
 
Hej , kanon ser fram emot någon annans ideér, våra är slut,* Ska ordna ritningar i det formatet ( med lite hjälp troligtvis) men det tar tyvärr ett par dgr.jag lägger ut dom på onsdag kvällTack så längeJocke
 
Hej igen

Ingen annan som vill lämna några synpunkter ? Tages tacksamt emot i dessa tider......

Jocke
 
Jag tolkar utrymmet ovanför hallen som blivande tvätt, och det under pannrummet som blivande badrum. (Skriver höger, vänster upp och ner utifrån ritningen sett)

Den enklaste varianten jag kommer att tänka på är denna (säkert samma som ni själva tänkt):

Att ha matplatsen och allrummet direkt nedanför köket och sovrummen i utbyggnaden ger stor och ljus matplats. Ryggåstak och fönster upp i nock kan bli jättefint, beroende förståss på om utsikt och väderstreck gör det lämpligt.
Jag skulle nog ta bort dörren mellan kök och hall, känns som det gör hallen trång.
Kan man stoppa in hallens klädförvaring i en nisch in i blivande badrummet skulle det vara diskret och snyggt. Annars kanske det finns plats för garderob? (måtten framgår inte)

Sovrummen sedan:
Det första kan läggas så att det första gränsar till kök och badrum, dvs ca 1 m gränsande till badrummet. Köket får då drygt 2,5 m vägg extra att klä med skåp för förvaring, och sovrummet får en liten alkov för sängen vilket döljer vinkeln där badrummet går in mot köket. Eventuellt kan man lägga in en garderob på sovrumssidan av den väggen.
Om det lilla sovrummet sedan fortsätter utåt ca 2 m i utbyggnaden får det ca måtten 3 x 3 m och lämnar ca 3,8 m för ett större sovrum. Om detta sovrum får bredden 3,4 m kan man lägga in en garderobsvägg (3 x 0,6 m) mellan det rummet och nästa lilla sovrum som hamnar i utbyggnadens nedre högra hörn och får måtten ca 3 x 3 m.
Dörren till föräldrasovrummet ställs i vinkel mellan det första lilla sovrummets nedre högra kant och garderobsväggens övre vänstra.
Det nedre lilla sovrummet får då en 3 m vägg mot allrummet som därmed kan sträcka sig ca 2 m in i utbyggnaden.

Jag skulle gärna stoppat in någon fantasifull korridor med ljusinsläpp längst ner, eller en fönstervägg som korridor, men då blir rummen lite för smala för att vara riktigt funktionella, tror jag.

Hoppas det var någon halvintressant input iallafall.
 
Hej Niklasson

Den tänkta dörren imellan hall och kök blev aldrig monterad. Lösningen i hallen med en större garderob får plats så det blir nog en plats byggd stor där, det får plats, hellre lite trängre i hallen och samtidigt få undan alla kläder under vintertid , bra idé.

Vi har tänkt att få dit två mindre sovrumm "under köket" utifrån ritningen sett och efter dessa två ett större sovrum i nedre delen av utbyggnaden , då blir det ett kök/allrum/tvrum som blir 12x4 meter. Anledningen är igentligen den att vinklen på huset blir i västerläge och då skulle det passa bra med en alltan i vinklen samtidigt så blir ju sovrummen i österläge som kan bli lite svalare.
Det som kanske blir mindre bra är att det blir en vinkel ifrån badrummet mitt i kök/allrum/tvrum men det tänkte jag lösa med en kamin i den lilla vrå som blir där.
Kanske blir detta stora rum alldeles för avlångt ? vad tror du ?

Tack för dina synpunkter det är sånna som gör slutresultatet

Ha en god vecka / Jocke
 
Det är klart vettigare att lägga sovrummen i österläge, så med utgångspunkt i väderstrecken tror jag ni gör helt rätt. En kamin i vinkeln kan säkert bli bra!
Risken är att allrummet känns lite långsmalt. Det är inte alls säkert när det gränsar mot trädgård och har stora fönsterytor! Det beror mycket på hur man inreder det tror jag.
Några idéer som skulle kunna "bryta" den långsmala formen har jag, men frågan är då hur stort ni vill ha det större sovrummet?
Man kan tänka sig att lämna ett litet utrymme typ bredare korridor (ca 2 m) mellan det större och de mindre sovrummen, med ett fönsterparti i öster. Det skulle ge ljusinsläpp till allrummet på morgnarna, kan bli lekyta, "bibliotek" eller arbetsplats eller så.
Ligger föräldrasovrummet med en längre sida mot söder (kan bli varmt) skulle ni kunna få ett något större utrymme mellan sovrummen, och då ett vardagsrum med vinkel förutom en yta bredvid sovrummet i syd-väst. Den lösningen ger flera "rum i rummet" och ljusinsläpp från tre håll. Risken är att det ser ossymmetriskt ut, men det beror nog på hur man dimensionerar rummen.
Det är kul att spekulera, svårt utan att känna till tomten och er familjs vanor och önskemål. Bara ni vet hur ni vill utnyttja hemmet, om ni föredrar stora öppna ytor eller flera mindre vrår osv!
Lycka till!
 
Hej igen
Kul med matnyttiga idér.
Man kanske inte har så mycket nytta av att det stora sovrummet blir så långt, jag tänkte att vi skulle få en stor garderob men även om vi gör sovrummet 4 meter så ska det få plats med hygglig klädförvaring samtidigt som vi kan få en liten arbetsplats imellan sovrummen som du säger med ljusinsläpp, bra idé.
Vi vill ju gärna ha stora ytor så att lägga alla tre sovum emot öster känns nog bra.
Det kan kännas att det blir lite långsmalt men med ett skjutparti på ca halva väggen ut emot 2000 kvm tomt så tror jag att man bryter av det , tanken är att det ska bli ett uterum av isolerglas utanför vardagsrummet och då får vi mer plats och ljus emot trädgården men det där rummet får bli ett projekt på framtiden nu måste jag koncentrera mig på detta.'
Ha du möjligtvis någon uppfattning om vad en sån här utbyggnad skulle sluta på.
det som jag har räknat med är:
Gjuten platta med golvvärme, vanlig lockpanel.
vad kan vara rimligt
Tack för dina kommentarer

Jocke
 
Tyvärr inte en susning om kostnad. Vi har renoverat lägenheter och planerat för drömhuset i ett par år nu, men har ännu inte påbörjat något husbygge. Behöver rätt tomt först!

Ang sovrummet tror jag 4 m räcker väl åt dubbelsäng och garderober. Vi räknar på ca 4 x 3,5 m till vuxen sovrum, det är vad vi har nu och det passar oss bra. Vill man ha klädkammare behövs ju lite till, men en 3,5 m garedrobsvägg med t ex skjutdörrar ger ju mycket förvaring och fortfarande rätt stor och rymlig känsla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.