Skall köpa ett hus och sitter å planerar"drömmer" om vad man skall göra:), bifogar planlösningen

Idag så har innetrappan"som går ner i källaren" ett fullt räcke upp till taket och på högersida av trappan är det en vägg. Dessa funderar jag att slå bort för att få en öppnare yta i hallen och istället sätta ditt ett glasräcke. Tror ni det skulle funka?

Problemet är rummet"Möblerat hall", den verkar ju helt meningslös:(, vad tycker ni vad man kan ha där?

Tror ni oxå att jag kan slå ut väggen mellan sovrummet och vardagsrummet, så jag får en öppnare yta?
 
  • planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Om du tar bort väggen mellan sovrum o vardagsrum så blir det som att sova i vardagsrummet, det är inte så vanligt att man vill. (Men jag har varit hos en som hade det så och man kan ju lugnt säga att det blev ett fantastiskt, stort sovrum.) Jag skulle inte göra det, men möjligen ta upp en dörr om man vill ha mer kommunikation. Då blir sovrummet ett genomgångsrum och mer svårmöblerat. Jag gillar genomgångsrum och att man kan gå "runt" genom olika rum så det stör inte mig.
"Möblerbar hall" blir ett bra arbets- o datarum eller hobbyrum (sy måla pyssla etc) om du har någon speciell sysselsättning som vill få en egen plats. Fungerar säkert som bra gästrum (eller inneboende-uthyrningsrum om du får ont om stålar) också med egen toa o allt.
 
Sannolikt bästa lösningen blir att riva både trappräcket och väggen mellan de båda hallrummen. Resultatet blir en rymlig hall med fristående trappa, som du avgränsar med lågt räcke i passande material.
 
Tackar för svaren

Glömde att säga att jag har tagit en bild som mäklaren använde. Så rummsnamnen som står kommer inte att gälla:)

Så sovrummet skall bli ett tvrum
 
Så var ska man sova? Finns det en övervåning som du inte har berättat om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.