Hej.
Ny på forumet.
Ska inom kort flytta in i "nytt" hus byggt 1974 och med våtrum som ska renoveras. Det ligger våtrumsmatta i bägge våtrummen och jag kan tänka mig att behålla dom, eller lägga nya, nu till mina huvudfrågor.
1. Om jag inte rör mattorna så anser försäkringsbolagen tätskiktet ok......eller?
2. Om mattorna byts måste jag bila upp golvbrunnarna för byte, kostnad då vi pratar om betongsula?
3.Om mattorna kan behållas och ringarna i brunnarna sitter som dom ska, vad är då billigaste / enklaste väggbeklädnad.

Jag har kaklat våtrum förut och är allmänt händig, men tiden finns inte för ett jätteprojekt.
 
Ja att piffa badrummet utan att byta mattan är i sig godkänt ur försäkringsbolagets synpunkt. Dock kommer badrummet att räknas vara från det året den ursprungligen renoverades (1974?). Det gör att ytskikt mm anses så gamla att de utgör inget värde vid en ev vattenskada (inte för arbetet heller vid återställning). Däremot har du fortfarande våtrumsskydd för följdskador och underarbetet.

Jag hade valt ny brunn och ny matta. Ja du får bila upp brunnen för att montera en ny men med rot avdrag är kostnaden försumbar då materialet är billigt och arbetet inte alltför stort heller. Sen kör matta eller målad väv på väggarna.

Vill du ha det billigt men inte har tid och lust med stora projekt så riv själv, lej bort mattläggning och montering av golvbrunn. Sen väver och målar du väggarna själv med överlapp på uppviket av golvmattan och återmonterar allt själv. Inte alltför tidskrävande, det svåra är bortlejt och priset blir klart överkomligt
 
Redigerat:
Kul med svar, tackar.
De jag ringt hittills är inte intresserade av endast mattbyte och byte av brunn, dom vill göra hela våtrummet :down:. Någon som har förslag på firma i Stockholmstrakten?
 
Alvar63 skrev:
De jag ringt hittills är inte intresserade av endast mattbyte och byte av brunn, dom vill göra hela våtrummet :down:.
Kan ju bero på att det så man bör göra...

Annars är det väl bara låta den ligga, vara medveten om att den är 38 år gammal och vara försiktig med vatten i det rummet. Duschkabin tex.
Väggarna kan du ju måla om du vill fräscha upp dom utan nån större kostnad.
 
Stefan N skrev:
Kan ju bero på att det så man bör göra...

Annars är det väl bara låta den ligga, vara medveten om att den är 38 år gammal och vara försiktig med vatten i det rummet. Duschkabin tex.
Väggarna kan du ju måla om du vill fräscha upp dom utan nån större kostnad.
Jag brukar vara "hantverkarvänlig" men just här håller jag inte med. I mina ögon är det för att hantverkaren kan hitta andra kunder som denne anser sig göra bättre förtjänst på. I mina ögon är det inga hinder för att endast göra golv och brunn självklart då med ansvar endast för detta. Exempelvis är det inga hinder för att följa gvk för golv och sen ha målare som följer mvk för vägg.

Fortsätt leta, kolla golvläggare som är anslutna till GVK. I glesare län är det inga problem men kan vara svårare i Stockholm
 
Vadå så man bör göra?
Hela rummet ska ju göras och golvet är det jag inte vill / kan göra själv. Väggarna har jag inga problem med att sätta tätskikt på för vidare montage av kakel eller ev plastmatta enbart. Men golvet ska bli slätt och behöver spacklas, samt att brunnen ska komma rätt. Tycker det borde finnas företag intresserade av enbart golvjobbet?
 
Jag förstod nog inte din fråga riktigt och tänkte du ville ha väggarna gjort av firman men inte golvet.
 
Inga problem Stefan.
Är det någon som har en prisuppfattning för att bila bort / byta golvbrunnar, samt montera våtrumsmatta på golvet så vore jag tacksam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.