Hej! Jag har fått överta en Pinnsvets Cemont SV263 och jag bara undrar om det är något att ha för en som just håller på att lära sig svetsa, eller om ni har några tips på annan prisvär (hobbybruk) pinnsvets. Vill inte hålla på med gastuber och liknande. Tacksam för svar!/ Johanna
 
Johanna Gilan skrev:
Hej! Jag har fått överta en Pinnsvets Cemont SV263 och jag bara undrar om det är något att ha för en som just håller på att lära sig svetsa, eller om ni har några tips på annan prisvär (hobbybruk) pinnsvets. Vill inte hålla på med gastuber och liknande. Tacksam för svar!/ Johanna
Hej! Bytte inlogg så jag puffar lite.
 
Inte mycket som skiljer mellan pinnasvetsar mer än effekten. Viktigare är att ha bra elektroder, en stor svets gör att du kan svetsa längre i grova material. Din räcker gott för allt du behöver.
 
Läst på lite forum och sånt vad den allmänna opinionen verkar vara om Cemont och de har bra rykte. Så det låter som du har en riktigt bra svets. Du har nog haft tur om du fått en sådan grej gratis.
 
Det är en väldigt bra svets (metallbågsaggregat).
Jag anser att det är bättre att lära sig på ett riktigt aggregat istället för ett mindre som brukar ha sina lustigheter.
Den svetsen klarar det mesta.
 
Rätt elektrod och strömstyrka, sen är det bara att sätta sig ner och nöta.
Håll koll på smältan så att du inte drar för fort eller sakta.

Vad är det tänkt att du ska svetsa?

Bästa sättet att lära sig är nog att be någon som kan hjälpa dig igång :)
 
Jag tror att du fick en ganska bra svets. En likriktare i den storleksklassen skall klara allt från bilavgasrör till grävmaskinsbommar........ men det kräver träning.

Att få titta på genom en extra svetsmask då en som kan svetsa arbetar är bästa undervisningen som finns. Om svetsaren dessutom vill berätta litet yrkesknep är det ännu bättre.
Köp några 2,5mm OK 46 stickor och leta efter någon skrotbit och träna på den. Någon halvtimme i gången. När man blir frustrerad slutar man och så fortsätter man en annan dag. När du får dem att tända och brinna någorlunda så fortsätter du med OK 48 som är riktiga stickor med hygglig hållfasthet.
När man börjar få till stånd en rimlig svetsfog med 48orna visar man skrotbitarna för en skicklig svetsare och får berättat för sig att fogen är full av fel.
Sedan tränar man sig på att undvika de felen. Sedan plötsligt en dag märker man att man KAN!
Jag lärde mig på det här viset...... och det gick bra.

Snart kan du!
Lycka till!
 
Initialt ser man även till att svetsa i de mest fördelaktiga lägena, typiskt horisontellt för att hålla smältan på plats. Finns ingen anledning att klydda till det mer än nödvändigt.
 
Jag lärde mig svetsa på AMU över en sommar för 30 år sedan. 3 veckor oavbrutet med pinnasvetsen och flera hundra meter sträng. Det har jag haft mycket nytta av genom åren så bränn på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.