Ska gå över till pelletsvärme,
och undrar om det finns några som har några erfarenheter från att bygga ett pelletsföråd.

Storlek, konstruktion, matriell mm.
Har sett att det finns ngn färdig bygsats att köpa,
någon som har några erfarenheter från den?
 
Hej

Jag håller precis på att avsluta ett bygge...

Jag har sökt på nätet och det finns inte mycket att hämta tyvärr, länkarna ovan och de tipsen verkar återkomma.

Jag har inte plats att bygga lutande väggar och jag har ingen lust att investera i extra matningssystem eftersom förrådet ligger precis i anslutning till pannan (bara en vägg emellan) så inmatningsröret jag har till en tunna nu kommer att stickas rakt in i förrådet.

Jag har byggt mitt förråd av 45*95 reglar cc 40 och 12 mm plyfa. För att mer effektivt kunna tömma det trots att golvet är platt så kommer jag att bygga ett extra golv som jag kan vincha upp.

Manlucka kommer att finnas och fotsteg så att man kan röra sig i förrådet även om det är fyllt med en meter pellets.

inmatningsrör och dämpduk har jag köpt av Mafa, www.mafa.se Avluftningen har jag gjort av 2*160mm spirorör (bättre att ta till för mycket än för litet). Efter diskussion med dem kom vi fram till att halvrör och gummiduk var lämpligt, förrådet är 2,60 djupt.

Förrådet blir brutto ca 6,2 m3 om man mäter till inmatningsrörets höjd, det går nog att klämma in litet till.

Skicka PM om du vill diskutera direkt eller se bilder.

Observera att jag inte fyllt förrådet ännu så jag vet ju inte om det funkar ;D

/Martar
 
Såg ett smidigt med lös botten på Nolia...wincharna består av järnrör med backspärrsfunktion(dvs enkel konstruktion.).

Såg ut typ så här enkelt ritat...kanska smalt...ca 1m men långt och högt.

I punkterna är det "gångjärn".

bulk.jpg
 
Så här ser den ut ...  ;D
pellismall.gif

pelli3Dsmall.gif
 
Hej,
Jag har precis byggt klart vårt nya pelletsförråd, och i förra veckan fick vi det påfyllt. En spännade upplevelse.. :)
Jag har också kikat runt på nätet efter information, och de mesta förslagen liknar ju varandra i grund och tanke.
Vårt pelletsförråd står där husets oljetank tidigare var placerad.
45x70 reglar med cc 40 cm, rejält monterade med fransk skruv som stomme och luftspalt mot vägg och golv. Sedan har jag valt att sätta dubbelgips 2x13 mm på väggarna. Valde gips eftersom jag tycker att det är mer lätthanterligt. Anslutningsrör finns hos Granngården. Jag valde ett 1 m med en extra 90 graders tillsats. Luftningsrör i form av 2 st 125 mm speedorör. Placerade så långt ifrån anslutningsröret som möjligt. Sedan monterades jag en vanlig innedörr (skall helst plåbeklädas enligt sotaren), gjorde ett inspektionshål (med dosfräs) med plexiglas på in och utsidan. Dörren fixerades från utsidan med tre rejäla skjutreglar. Innanför dörren monterade jag bakåtvända hyllkonsoller som en U-profil, och i dessa satte jag sedan sextums hyvlade brädor som skydd för att pelletsen inte skall rinna ut när man öppnar dörren. Jag har valt att inte göra någon matning ifrån förrådet, utan sköter det manuellt (med hink) direkt till vår befintliga plåtsilo som står precis utanför dörren. Några tips som jag kan ge, är att vara supernoga med att täta rejält i alla skarvar. Jag använde nog 4-5 patroner med akryltätning + en del spackel till skivskarvarna. Vid påfyllning skall man tejpa igen skarven vid dörren (med ex. vävtejp) för att slippa för mycket damm i pannrummet. Detta missade jag nu vid första påfyllningen.. Men man lär sig av misstagen ;D
Jag har inte byggt några lutande plan i förrådet, eftersom jag ju inte har något direkt matning därifrån. Skulle vi montera lutande plan, så skulle det krävas någon form av hissbara sådana, eftersom det ju stjäl enormt med utrymme. Vi skulle inte kunna klara av att ta emot minimikravet 3 ton, med fasta lutande plan. Detta trots att utrymmet totalt är nästan 8 m3.
 
Bra tråd,

Men har Ni tips om hur jag skulle kunna göra i mitt pannrum, det är inte det största och omgivet av rum jag inte kan använda till föråd.
(Hur lägger jag in en bmp bild?)

Massa skruvar blir det om jag inte ska blocka ngn dörr, tänkte dra upp dom i taket och sedan ner till brännaren.
Ideer?
 
GoForIt: Har du några bilder på konstruktionen så maila gärna dom till mig! Sätter in en Pelletsbrännare i morgon och får den första tiden köra med en 200liters plasttunna som förråd. Men när oljrtanken på 4kbm är väck ska vi med bygga ett stort förråd. Skönt och slippa allt bärande av säckar ;D
 
Gutte:
Besitter ingen annan kamera än telefonens för tillfället, men skall göra ett försök ikväll ändå.
//GoForIt
 
Tack! ;)
 
Gutte:
Det blir tyvärr inga bilder till dig.. Pelletsförrådet tar numera upp så mycket av utrymmet i pannrummet, att det inte går att ta några beskrivande bilder på enbart förrådet.. En omålad gipsvägg med en dörr i har du väl sett tidigare misstänker jag ;D. Inne i pelletsförrådet är det dessutom så mörkt att det blir svårt att få till något.. Beklagar!
Du får gärna fråga mer om du vill, så jag jag försöka beskriva i detalj hur jag gjort.
//GoForIt

 
Okej! Tack ändå! Ska klura lite själv och se vad man kommer fram till ;D
 
Vi ska bygga ett utvändigt pellets förråd, men jag har inte lyckats hitta några "bra" matnings skruvar.
Jag letar efter skryvar som är "fasta" och inte utav "fjäder" modell.
Finns det någon som vet vart man kan få tag i "fasta" skruvar till ett hygligt pris ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.