Har fått vad jag tror är Kubitaltunnelsyndrom
Lillfingret och ringfingret domnar helst på nätterna, har lite pirr i armbågen när armen är böjd.

Finns det några övningar eller annat man kan göra för att få det bättre?
Provar att sova med höger armen rak men det är svårt... Sen har vänstern börjat lika med men inte lika illa
Operation känns ju drygt :)
 
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Har du läst om vilka situationer som triggar det hela?
För det man kan göra är nog att undvika situationerna då blodflödet stryps.
Prognosen vid mobilarmbåge är god om man slutar orsaka tryck mot armbågen och/eller böja armbågsnerven maximalt vid upprepade tillfällen. Symtomen brukar oftast försvinna efter några veckor. Handsfree kan vara ett bra alternativ om man måste prata i telefon under längre perioder. Det finns även olika typer av stödskenor för armen som kan vara till hjälp.
https://www.doktorn.com/sjukdomar/mobilarmbåge-ulnariskompression-tryck-mot-armbågsnerven/

Kan någon linda dina armar så att det inte går att böja dem så mycket nattetid?
Det verkar ju inte som att de behöver vara helt raka utan det räcker med att de inte går att böja väldigt mycket.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Menar du karpaltunnel?
Jag är opererad för detta, innan så domnade fingrarna tillomed när jag körde bil.
Ta operationen om det erbjuds...
 
Rickard.
Jag levede med typ detta ett tag men har lyckats smita från den arbetsuppgift som orsakade det så nu känner jag knappt av det, jag vaknade 2-3 gånger varje natt med en krampande och avdomnad hand när det var som värst.

Jag köpte något sorts band som på ett mjukt sätt tvingar armen rak när man sover och det funkade hyffsat men det enda som hjälpe på riktigt var måtta i den statiska belastning som orsakade problemt men det var svårt i jobbet.

Jag vill minnas att det är ganska stor skillnad om problemet är i handen eller armbågen gällande operation men jag kanske minns fel.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Menar du karpaltunnel?
Jag är opererad för detta, innan så domnade fingrarna tillomed när jag körde bil.
Ta operationen om det erbjuds...
Nej då är det i handleden och pek och långfinger som domnar

Det här är i armbågen och dom andra fingrarna
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du läst om vilka situationer som triggar det hela?
För det man kan göra är nog att undvika situationerna då blodflödet stryps.
[länk]

Kan någon linda dina armar så att det inte går att böja dem så mycket nattetid?
Det verkar ju inte som att de behöver vara helt raka utan det räcker med att de inte går att böja väldigt mycket.
Ja jag har läst lite och provar göra lite övningar.

När jag tänker på det nu så sitter jag rätt mycket tidvis med armbågarna i bordet och då blir ju armarna i typ 90 grader får prova undvika det också.
Sen är det klart att man sitter ju med mobilen rätt mycket ibland, får prova lägga undan den :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
nino nino skrev:
Sen är det klart att man sitter ju med mobilen rätt mycket ibland, får prova lägga undan den :)
Eller hålla den med lite rakare armar, kanske mobilställ ibland?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Operation kanske känns drygt, men om problemet är inklämning i armbågen är det en väldigt enkel sak. Jag har gjort det och förutom 20 000 kr (då jag inte orkade köa) har jag bara positivt att säga. Efter en halvtimmes operation i lokalbedövning och två veckor med plåster och inga lyft var armen fixad och klar och inga domningar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Kan ju uppdatera
Har provat sova med armen rak på nätterna och det har gått över förväntan.
Kan ha vaknat av domningar 2-3ggr sen jag började tråden, tänker lite mer på att inte sitta eller ligga med armarna så mycket böjda.
Bra blir det väl säkert aldrig men bara man slipper vakna på nätterna så duger det
 
  • Gilla
Bronken och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.