Hej.

Mitt hus är från -46 (Funkisvilla) med blåbetong stomme och gjutet valv.

Jag tänkte inreda källaren och därmed börja med ventilationen.
Bifogad är en layout på min källare.

* De tjocka pilarna är självdrag som finns idag.
* Jag ska även skaffa en avfuktare. Var bör jag placera den?

- Fråga: Vad kan jag göra för att förbättra ventilationen idag?
 
  • Schematisk planritning över en källare med sovrum, tvättstuga, förvaring och trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för uppvärmningssystem i huset?
Vad är det för ventilation i resten av huset?

Hur mycket har du tänkt satsa på ventilationen, dels i form av investering, dels i form av driftkostnad?

I grova drag gäller följande:
F (fläktstyrd frånluft), låg investering, hög driftkostnad
FT (fläktstyrd till-/frånluft), ganska låg investering, hög driftkostnad
FX (fläktstyrd frånluft med värmeåtervinning (ofta frånluftsvärmepump)), hög investering, låg driftkostnad
FTX (fläktstyrd till-/frånluft med värmeåtervinning), hög investering, låg driftkostnad
 
Hej.

Har en elpatron som är avstängd men agerar vattentank.
Luft-vatten 12,3kw monoblock

Ovanvåning:
Luft-luft som kyler på sommaren och används som vanlig fläkt på vintern. (Denna är placerad på ovanvåningen för att kyla sovrummen, värmer aldrig)

mellanplan:
Ingen ventilation på mellanplan.

källare:
Har inte tänkt att investera särskilt mycket i ventilationen. Kanske någon fläkt och resten självdrag tillsammans med avfuktaren?
 
En LLVP ger ingen ventilation.

Alltså har ni ingen ventilation alls i hela huset mer än självdraget ut från badrumme(t/n) samt köksfläkten (när den går).

Edit:
Jag hade satsat på en helhetslösning för alla tre planen.
Jag hade satsat på ett FTX-system.
 
Demmpa Demmpa skrev:
En LLVP ger ingen ventilation.

Alltså har ni ingen ventilation alls i hela huset mer än självdraget ut från badrumme(t/n) samt köksfläkten (när den går).

Edit:
Jag hade satsat på en helhetslösning för alla tre planen.
Jag hade satsat på ett FTX-system.
Precis LLVP är ju endast min "uppvärmning"...

Det stämmer, vi hade en radon firma som även rekommenderade ett FTX system och det är något vi kommer sätta in inom snar framtid.

Men FTX systemet kommer endast sättas på mellan och ovanvåning. Jag tänker att jag kan komma billigare undan med källaren genom självdrag?
 
Radon säger du, är det från byggmaterial eller är det markradon?

Med FTX så kommer du att ha lite undertryck i huset. Självdrag i källaren kommer inte att fungera, utan det kommer att sugas upp luft från källaren till markplanet.

Normalt vill man inte ha upp källarluft till markplanet, än mindre om det är markradon.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Radon säger du, är det från byggmaterial eller är det markradon?

Med FTX så kommer du att ha lite undertryck i huset. Självdrag i källaren kommer inte att fungera, utan det kommer att sugas upp luft från källaren till markplanet.

Normalt vill man inte ha upp källarluft till markplanet, än mindre om det är markradon.
Enligt han som mätte huset så har jag sprickor i golvet i källaren där det kommer upp stora mängder.
Det gav mindre utslag i väggarna i resten av huset.

Men i stora drag kommer allt från markradon.
 
  • Bild på en radonmätrapport som visar förhöjda radonvärden i en källare där sprickor i golvet finns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklaste snabbläsning en skulle jag säga är att installera en paxfläkt i befintlig friskluftsventil i tvättstugan, sätta in en ny friskluftsventil i förrådet som saknar sådan och se till så att dörrarna har luftspalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.