Hej! Är en stolt ägare av ett vrak till timmerhus som nu är renoverat till brukbart skick.

Nu är det bara foder/lister mm kvar.

Har dock fastnat på fönstersmygar på samtliga fönster.

Då det sitter gamla fönstersmygar önskar jag förlänga dessa på ett vettigt sätt men börjar kännas övermäktigt då inte en enda sida är rak utan kan ibland skifta från 17 cm djup till 19 på bara 98 cm.

Ska jag montera med plugg och sen försöka såga listerna ut efter gipset?

Ska jag försöka såga ut allt och börja om från början?

Hur gör man i gammla hus?
Se bifogade bilder då det visar de 5 typerna jag har att jobba med.
 
  • Orenoverat fönster i gammalt timmerhus med ojämn fönstersmyg och synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverat fönster i gammalt timmerhus med osymmetriskt fönstersmyg och borttagen list runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett halvfärdigt renoverat fönster i ett timmerhus med gammal fönstersmyg och ojämn vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat gammalt fönster med ojämn fönstersmyg och synligt isoleringsmaterial, med utsikt över landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av djupet på en ojämn fönstersmyg med tumstock ovanför en tegelvägg och radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Om de gamla smygarna är bra material (rent trä, inte någon sketen MDF eller liknande) skulle jag limma på en ny bit till det som saknas. Den kan du form åga från början (då den blir lite kilformad) eller såga längs gipset efteråt. Det är inte jättenoga med passformen. Ett par drag med handhyvel som avslutning bara. Detta innebär ju att du får spackla och slipa skarven sedan. Men handmålat är snyggt! Personligen tycker jag att sådana lösningar är helt ok i ett gammalt hus, man lappar och lagar, tager lite vad man haver, för så gjorde man förr. I en nyproducerad villa skulle man aldrig göra så. Bort med det gamla, och på med ny färdiglackad MDF smyg.

Blir en utmaning för dig att fixa till en snygg fönsterbänk. Den bör vara ganska tjock 2-3cm, och då kommer det bygga ända upp till kanten på fönsterkarmen, inte helt snyggt.

Hur har du tänkt hela lösningen? Dvs ska det vara fönsterfoder? Ska fönsterbänken avslutas med smygen, eller flyta ut under ett eventuellt foder? Foder runt om alla 4 sidor? Hur mycket ska fönsterbänken sticka ut i rummet? När du renoverar fönster i gamla hus är ju helheten viktig, så att det harmoniserar med husets ålder. Nått sånt här?
 
  • Vitt målad fönstersmyg och fönsterbänk i trä mot en vägg, närbild med del av fönster och utsikt.
  • Gilla
Elida Nordin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.