Jag har väldiga problem med att bära/flytta min GCM 12, mest för att den är så in i helvete tung förstås, både upp för och ned för trappor är den ett rent helvete. Dessutom är den ivägen så fort jag ställer undan den då jag måste ha den monterad på klassiskt sågbord så jag slipper plocka upp den från golvet.

Jag har kollat lite på ett Gravity stand från Bosch, men har lite svårt att motivera priset som ligger ett par tusen över motsvarande från Luna, Ryobi o.sv.

Någon som har något vettigt att säga om de billigare varianterna, är det bara skräp eller håller de?
Finns det fler aspekter till det här jag missar? Visst att det är fel färger, men det kan jag leva med.

Tacksam för lite tankehjälp här alltså.
 
  • Mobil, justerbar arbetsbänk med hjul och klämfunktion för sågning och arbetsmaterialhantering. Metallkonstruktion, stabil design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå och grön stretchbår, hjul, modern, transport, sjukhusutrustning, tom, utan patient.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver du ha en så stor och tung såg till de jobb du gör?
 
F fribygg skrev:
Behöver du ha en så stor och tung såg till de jobb du gör?
Långt ifrån varje gång, absolut så, men det är den jag har problem att transportera så...
 
Bruiser Bruiser skrev:
Långt ifrån varje gång, absolut så, men det är den jag har problem att transportera så...
Jag uppfattar att sågar med >300mm klinga passar bättre stationärt. Använder själv en gammal ELU med 216mm klinga om jag behöver bära sågen upp för nån trapp eller så, finns hiss kan man ju självklart ha nytta av en stor såg med vagn men i villa blir det väl ofta för stort och klumpigt att släpa upp en sån på öv.
 
F fribygg skrev:
Jag uppfattar att sågar med >300mm klinga passar bättre stationärt. Använder själv en gammal ELU med 216mm klinga om jag behöver bära sågen upp för nån trapp eller så, finns hiss kan man ju självklart ha nytta av en stor såg med vagn men i villa blir det väl ofta för stort och klumpigt att släpa upp en sån på öv.
Helt rätt, man skulle haft hiss kanske ;) Men jag tror jag löser det med ett par hjul på nästa arbetsbord sålänge, storleken är i mitt fall inte parametern som gör det jobbigt, det är själva egenvikten av sågen skulle jag säga. Måttmässigt är tolvan enormt smidig sett till klingan, tar mindre plats än brorsans 8" med glidarmar.
 
Bruiser Bruiser skrev:
Helt rätt, man skulle haft hiss kanske ;) Men jag tror jag löser det med ett par hjul på nästa arbetsbord sålänge, storleken är i mitt fall inte parametern som gör det jobbigt, det är själva egenvikten av sågen skulle jag säga. Måttmässigt är tolvan enormt smidig sett till klingan, tar mindre plats än brorsans 8" med glidarmar.
Finns det bättre, mindre och smidigare än ELU PS 174 nu, eller har utvecklingen stått still på portabla kap/ger i 30år?
 
F fribygg skrev:
Finns det bättre, mindre och smidigare än ELU PS 174 nu, eller har utvecklingen stått still på portabla kap/ger i 30år?
F fribygg skrev:
Finns det bättre, mindre och smidigare än ELU PS 174 nu, eller har utvecklingen stått still på portabla kap/ger i 30år?
Fattar att du gillar din såg, och att du inte behöver svettas när du bär omkring den, jag har bara lite andra förutsättningar än dig och behöver tips om portabla sågbord.
 
F fribygg skrev:
Behöver du ha en så stor och tung såg till de jobb du gör?
Villhöver!? ;):cool:
Men ja, jag upplever att min förra GCM10SD blev tyngre och tyngre med åren.. :oops:
Så den sålde jag och köpte en 12GDL..:geek:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Villhöver!? ;):cool:
Men ja, jag upplever att min förra GCM10SD blev tyngre och tyngre med åren.. :oops:
Så den sålde jag och köpte en 12GDL..:geek:
hur transporterar du din, om du nu gör det dvs?
 
Bruiser Bruiser skrev:
hur transporterar du din, om du nu gör det dvs?
Jag har Bosch GTA 2500W, som du postat i första inlägget.
Fick med den ihop med köp av BiTurbo kap&ger.

Men det är lite bära och släpa också. Men är mest hemma på tomten och snickrar.

Det lilla jag använt det funkar bra, inga konstigheter, dock är det lite kort när man är van med GTA3700 och 3800.
I övrigt inget ont att säga om bordet, mer än priset som just då inte drabbade mig.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har Bosch GTA 2500W, som du postat i första inlägget.
Fick med den ihop med köp av BiTurbo kap&ger.

Men det är lite bära och släpa också. Men är mest hemma på tomten och snickrar.

Det lilla jag använt det funkar bra, inga konstigheter, dock är det lite kort när man är van med GTA3700 och 3800.
I övrigt inget ont att säga om bordet, mer än priset som just då inte drabbade mig.
Ah, fattar. Borde ju vara klockrent till en batteridriven såklart, men visst, det är ju ingen drift på bordet (hmm...) men lär rulla bättre än ett utan hjul oavsett
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Bruiser Bruiser skrev:
Ah, fattar. Borde ju vara klockrent till en batteridriven såklart, men visst, det är ju ingen drift på bordet (hmm...) men lär rulla bättre än ett utan hjul oavsett
Jag tror inte det är några problem med vikten från en 12".
Kan montera på den på bordet och kolla hur det känns när jag kommer hem.
Har en GCM12GDL också. :rolleyes::whistle:
 
Bruiser Bruiser skrev:
Fattar att du gillar din såg, och att du inte behöver svettas när du bär omkring den, jag har bara lite andra förutsättningar än dig och behöver tips om portabla sågbord.
Jag skulle gärna ha din stora Bosch eller en motsvarande Makita i en dedikerad verkstad eller sågkontainer
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag tror inte det är några problem med vikten från en 12".
Kan montera på den på bordet och kolla hur det känns när jag kommer hem.
Har en GCM12GDL också. :rolleyes::whistle:
Lugnt det, menade att den ju inte väger särskilt mycket om man kan rulla den efter sig, ser de monterade ihop lite här och var på nätet, har för mig jag läste att den var typad till 300lbs och då räcker det ju gudagott även om man vill kapa långa limträbalkar.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle gärna ha din stora Bosch eller en motsvarande Makita i en dedikerad verkstad eller sågkontainer
Sågcontainer hemma, då blir nog min fru förvånad tom. även om jag anser hon härdad
;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.