Hallådär!

Jag tänkte smälla upp ett innertak i gips med metallbärverk i ett rum om 2x4,5m. Har satt ett par tak förr, men har då använt träregel.
Befintliga betongtaket i fråga är nu inte helt rakt varför jag tänker att man kan bespara sig en del huvudvärk genom att utgå från raka vägglister. Jag har inte tänkt sänka taket mer än 55-65mm inklusive gips.

Har någon tips på ett system som funkar för så låg taksänkning, är lättarbetat och lätt att få tag på?
 
Tja! Gyproc har ett sånt system som jag har hållt på en del med. Det är faktiskt ganska smidigt. Men ja tror att det är dyrare än att regla.

Är det ett stort tak som du ska regla? Annars kan du ju lägga 45mm u-profil för stålregel på väggen och sen köra med 45x45 träregel i dom. För att pendla/hänga upp dom är det bara att ta hålband och bulta i betongtaket och sen skruva fast i sidan på regeln.
 
S Snickarkirre skrev:
Tja! Gyproc har ett sånt system som jag har hållt på en del med. Det är faktiskt ganska smidigt. Men ja tror att det är dyrare än att regla.

Är det ett stort tak som du ska regla? Annars kan du ju lägga 45mm u-profil för stålregel på väggen och sen köra med 45x45 träregel i dom. För att pendla/hänga upp dom är det bara att ta hålband och bulta i betongtaket och sen skruva fast i sidan på regeln.
Att kombinera stål- och träregel på det sättet låter ju kanonsmart! Det får nog bli att göra så. Tackar!
 
  • Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.