Hej,

Tanken är att dra fram ny matning till garaget (belysning, uttag och port delar grupp med v-rum i dagsläget). Jag skulle vilja dra fram matningen till ett framtida jobb, matningen kommer hamna bakom en vägg som ska reglas upp närmast, kommer bli omständigt att dra fram matningen efter väggen som ska reglas upp är på plats, så jag tänkte dra in ett antal meter kabel till garaget så det är framdraget när jobbet ska göras.

Så, jag skulle vilja va förberedd för elbilsladdning, tänker 3x16amp. Skulle eventuellt också ha möjlighet att koppla in utrustning som kräver 3 fas, skulle kanske kunna dela med laddboxen om möjligt?

Vidare så kommer nog en grupp på 10a för belysning och lite uttag räcka.

Någon som vill tipsa om lämplig matarkabel och om man borde satsa på en egen central i garaget?

Obs, jag kommer ta in behörig elektriker för detta, när det blir aktuellt.

Tacksam för vägledning!
 
Hur många är "ett antal" meter?
Bor du i tätort med starkt elnät eller på landet med svagt elnät?
Vill du kunna nyttja trefasuttaget samtidigt som du laddar elbilen?
Vilken effekt vill du kunna ta ut i garaget, exklusive elbilen?
Hur mycket och hur snabbt kommer ni att behöva ladda elbilen?
Var har ni tänkt koppla in kabeln i matande ände? Finns det plats för det där?

Det är tyvärr behörighetskrävande att förlägga en elkabel. Vill du göra det själv bör du kontakta en elfirma i förväg som är med på noterna.
 
  • Gilla
Curryplutt
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur många är "ett antal" meter?
Bor du i tätort med starkt elnät eller på landet med svagt elnät?
Vill du kunna nyttja trefasuttaget samtidigt som du laddar elbilen?
Vilken effekt vill du kunna ta ut i garaget, exklusive elbilen?
Hur mycket och hur snabbt kommer ni att behöva ladda elbilen?
Var har ni tänkt koppla in kabeln i matande ände? Finns det plats för det där?

Det är tyvärr behörighetskrävande att förlägga en elkabel. Vill du göra det själv bör du kontakta en elfirma i förväg som är med på noterna.
Hej Bo och tack för feedback, ska besvara dina frågor så gott jag kan.

-Från central till garage ca 7 meter.
-Bor i tätort (Gbg)
-Jag skulle kunna tänka mig att dela elbilsladdning och trefas-uttag om det underlättar (antar det krävs fler kablar fram till garage om man skulle ha dom separerade)
-Tänker att 3 fas 16a och en grupp på 10a skulle räcka. 3 fasen går ju att konvertera med adapter till 1 fas 16a om behov uppstår
-Bilen finns än så länge inte, men tänker att 3fas 16a är bra att ha till en framtida elbil
-Det finns gott om ledig plats i centralen.

Kommer höra av mig till elektriker och höra vad dom säger, hoppas dom är flexibla, men bra att veta vad man ska satsa på för kabel till matningen i garaget.

Bör man installera en ny separat central i garaget? kan det vara en fördel?
 
Utifrån de uppgifter du ger mig så kan jag inte rekommendera mindre än 5G10 mm² och 32 A.
Om du kan tänka dig att ladda med mindre än 16 A och att låta laddningen av elbilen avbrytas när du kör något tungt i trefasuttaget så kan du klara dig med hälften. Jag vet att det är svårt att uppskatta vilken effekt man behöver. Men med den korta sträckan tömmer du inte plånboken om du väljer N1XV 5G6 mm². Då blir du ganska rejält högt "försäkrad" mot framtida önskemål i en normal villa.
 
  • Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Utifrån de uppgifter du ger mig så kan jag inte rekommendera mindre än 5G10 mm² och 32 A.
Om du kan tänka dig att ladda med mindre än 16 A och att låta laddningen av elbilen avbrytas när du kör något tungt i trefasuttaget så kan du klara dig med hälften. Jag vet att det är svårt att uppskatta vilken effekt man behöver. Men med den korta sträckan tömmer du inte plånboken om du väljer N1XV 5G6 mm². Då blir du ganska rejält högt "försäkrad" mot framtida önskemål i en normal villa.

Tack Bo!

Så om jag förstått dig rätt, så räcker N1XV 5G6 mm² om framtida elbilsladdning (11kw/3 fas 16a) inte körs samtidigt som tre-fas uttaget?.

Vi har 25a på huvudsäkringen större än så är inte aktuellt, inte i nuläget iaf.

Finns det någon anledning att ha en egen central i garaget?
 
Ja det var precis vad jag skrev. Det är normal användning jag är ute efter och det kan egentligen bara du svara på.

Och ja, en lite elcentral är lämplig, t.ex 2x13 moduler.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det var precis vad jag skrev. Det är normal användning jag är ute efter och det kan egentligen bara du svara på.

Och ja, en lite elcentral är lämplig, t.ex 2x13 moduler.

Tack så mkt för vägledning!
 
Dra några 20mm flexslangar i väggen så kan elektrikern dra i lämplig matning senare.
 
A A.Barman skrev:
Dra några 20mm flexslangar i väggen så kan elektrikern dra i lämplig matning senare.
Antar dom isf drar lösa fk i slangarna? Går det ens att dra en kabel genom en flexslang, med iaf två böjar på?
 
Mjuka fina böjar så är det inga problem. Fattar det som att det inte är många meter?
Sen om man som privatperson får dra egna slangar, det är det nog skilda åsikter om då det är en fast installation?
 
Det är behörighetskrävande att förlägga tomslang som är avsedda för starkström.

En 20-slang räcker inte till 5 st 6 mm².
Flera slangar innebär en per grupp, 3-5 st, vilket med tanke på elbil kräver att det finns minst 12 modulplatser lediga i elcentralen.
 
Min 11kw wallbox matas med en 20mm flexslang med 5*2.5
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.