4 318 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Tips på målade innetrappor?
Jag har en innetrappa i furu som har blivit väldigt sliten med åren så nu funderar jag på att slipa ner den och kanske måla den. Så jag undrar om det finns någon som har gjort likadant eller på nått annat sätt, jag skulle gärna vilja ha lite tips och råd.
:-/
:-/
Vi målade om vår innertrappa som var gammelrosa(!) när vi köpte huset.
Vi slipade och målade sedan med golvfärg som vi bröt i en linnebeige nyans och en lite ljusare beige. Sättstegen är mörkare och resten ljusare beige. Snyggt, tycker vi.
När vi målade trappan målade vi varannat trappsteg första vändan, så man skulle kunna använda den under tiden ändå..när de stegen är färdigmålade målar man de andra och kan gå på de som är färdiga!
Lycka till!
Vi slipade och målade sedan med golvfärg som vi bröt i en linnebeige nyans och en lite ljusare beige. Sättstegen är mörkare och resten ljusare beige. Snyggt, tycker vi.
När vi målade trappan målade vi varannat trappsteg första vändan, så man skulle kunna använda den under tiden ändå..när de stegen är färdigmålade målar man de andra och kan gå på de som är färdiga!
Lycka till!
Jag håller på med hallen hemma just nu. Jag är inte på långa vägar klar än men så här gjorde jag med trappen iaf....
Den var tidigare helt i furu. Vit halvblank känns rätt "framtidssäkert" också, blir det något märke är det väldigt lätt att fixa i princip osynligt.
Zephir
Den var tidigare helt i furu. Vit halvblank känns rätt "framtidssäkert" också, blir det något märke är det väldigt lätt att fixa i princip osynligt.
Zephir
Undrar bara hur du gjorde med trappstegen på bilden??? ser himla snyggt ut!!!!
Trappstegen var ganska nyligen slipade av den förra ägaren. Han hade också oljat in dem, förmodligen med något pigment i oljan. Jag ska själv slipa av dem något och sedan olja igen för att de ska bli något mörkare. Detta ska sedan förhoppningsvis matcha med vit pärlspont och svart (mörkgrå?) klinker.
Zephir
Zephir
Liknande trådar
-
Bärlina mot träfasad. Tips på avrinning?
Fasad -
Solstudie inför grannens bygglov - softwaretips / alternativ kostnad
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Byta ut badkar mot dusch. Tips önskas på vad jag ska köpa.
Badrum -
Tips på tåliga ytskikt för målade väggar?
Färg, Måla & Tapetsera -
Tips om leverantör av målade parytterdörrar till 1920-tals hus
Fönster & Dörrar