Har kommit halvvägs nu med köksrenoveringen där jag har en friskluftsventil som har varit placerad i ett skafferi som nu är rivet för bättre planlösning.

Har kikat på olika ventiler som finns på bygghandeln men känner mig lite kluven i frågan på vad för sorts ventil man ska sätta här för att det ska se bra ut. En rund toa ventil känns ju inte direkt så lockande om ni förstår vad jag menar.

Ventilens placering nu är ungefär rakt ovanför där köksbordet kommer att ska stå när allt väl är klart.

En tanke jag har är att skära ut en ventil i rostfritt som påminner om en draglucka som brukar sitta på kaminer tex, en rund skiva man vrider på.

Iom att ventilen är placerad ovan matbordet funderar jag på om det kommer bli kallras där på vintern så att det blir kallt där vid bordet, går det att stoppa in isolering inne i ventilen så det isolerar lite bättre men att luften endå kan komma in eller blir det för dåligt luftflöde då när man kör köksfläkten tex ?

Bomba med tips och förslag.

Bifogad bild på ventilen mitt på väggen..
 
  • Halvfärdig köksrenovering med en svart friskluftsventil på en beige vägg över ett vitt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Syftet med ventilen sen tidigare kan ha varit att sänka temperaturen i skafferiet.


Hur ser ventilationen ut i huset för övrigt?

Det kan vara så att det är bättre att stänga/ta borr ventilen helt beroende på hur ditt system ser ut.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag skulle stängt igen den. Ventilen var ju endast till för att hålla maten i skafferiet kyld.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
S s97danl skrev:
Jag skulle stängt igen den. Ventilen var ju endast till för att hålla maten i skafferiet kyld.
Nej jag är inte säker på det, det tillför ju också luft till BRF lägenheten, stänger jag finns det risk att jag får undertryck för det finns bara en tillluftsventil ytterligare inne i badrummet och det är troligen räknat på då huset byggdes sent 50 tal.
 
  • Gilla
LindaHam
  • Laddar…
A
Friskluftsventiler brukar sitta vid fönster eller i tak (sovrum och/eller vardagsrum). I badrum bör det finnas en frånluftsventil om huset/BRF inte är felkonstruerat.

Kolla genom att sätta ett papper mot ventilen
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
T teecer skrev:
Nej jag är inte säker på det, det tillför ju också luft till BRF lägenheten, stänger jag finns det risk att jag får undertryck för det finns bara en tillluftsventil ytterligare inne i badrummet och det är troligen räknat på då huset byggdes sent 50 tal.
Den i badrummet ska vara frånluft. Tilluft ska det vara i sovrum och vardagsrum.
 
mathiash77 skrev:
Friskluftsventiler brukar sitta vid fönster eller i tak (sovrum och/eller vardagsrum). I badrum bör det finnas en frånluftsventil om huset/BRF inte är felkonstruerat.

Kolla genom att sätta ett papper mot ventilen
Jag svarar er båda här:
Det sitter en ventil i badrummet i ytterväggen, en tillluft sedan har jag en till ventil i nära taket i väggen med en paxfläkt för frånluft
 
Jag skulle inte sätta igen den.
Främst för att det är en rolig tidstypisk detalj som jag tycker ska få vara kvar :)

I min gamla lägenhet så lämnade jag kvar ventilen mitt på väggen bara.
Den var rund och i aluminium, fanns på länken du fick tidigare (y)
 
Om du bestämt dig för att ha kvar den, skulle jag satsa på något som sticker ut lite, då den ändå kommer att vara synlig. På https://www.nackabyggnadsvard.se/c/ventiler/ finns ett gäng som kanske kan vara intressanta?
 
B Bassrunner skrev:
Om du bestämt dig för att ha kvar den, skulle jag satsa på något som sticker ut lite, då den ändå kommer att vara synlig. På [länk] finns ett gäng som kanske kan vara intressanta?
Ja där fanns det ett gäng snygga ventiler, tack för tipset
 
BirgitS
T teecer skrev:
Nej jag är inte säker på det, det tillför ju också luft till BRF lägenheten, stänger jag finns det risk att jag får undertryck för det finns bara en tillluftsventil ytterligare inne i badrummet och det är troligen räknat på då huset byggdes sent 50 tal.
Skafferier på 50-talet hade en dörr som var tät så att kalluften i från ventilen inte skulle komma ut i resten av köket.

Jag rekommenderar att du hör med styrelsen om hur ventilationen är tänkt att fungera i din lägenhet. Det blir dyrt att åtgärda senare om du får anmärkning på nästa OVK.
 
Låter isåfall skumt att det endast ska finnas tilluft på ett ställe om den i det gamla skafferiet isåfall kan liknas som stängd om dörren är så tät.

Men ja jag ska kolla med styrelsen om dom har dokument hur det är tänkt att luften ska gå
 
BirgitS
Men det kan ju omöjligen bli frisk luft i sovrummet när tilluften i badrummet direkt försvinner ut i dess Pax-fläkt och tilluften genom skafferiventilen direkt försvinner ut genom köksfläkten. I 50-talslägenheter brukar det alltid finnas spaltventil i fönstret eller annan ventil i sovrum.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
vet inte hur mycket av luften som går ut i lägenheten från badrum då paxfläkten styrs av fuktsensor/närhetssensor, så den går inte hela tiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.