gör jag ett försök till i vardagsrummet
Vill bara få ett godkänt från proffsen här först :D

jag har köpt lite cellplast och en kopia på platon mattan för att experimentera.

så här ser golvet ut just nu betongplattor med sand och grus på:

photo0101q.th.jpg

version 1

1 betongplatta
2 grus/sand (byggskräp som finns redan på golvet) för att jämna ut underlaget
3 cellplast 20mm
4 lätt cement ca 4-6cm (cement med cellplastkulor)
5 tunn foam
6 platon matta
7 laminat 8mm

version 2

1 betongplatta lätt spacklat för att jämna ut
2 platon matta
3 lätt cement ca 4-6cm (cement med cellplastkulor)
4 tunn foam
5 platon matta
6 laminat

cellplasten densitet 30-35: platon matta: cementblandningen:
photo0102h.th.jpg photo0103l.th.jpg photo0105p.th.jpg



Det jag undrar över är vilket golv ljudisolerar bättre?
jag har kollat på isola hemsidan och de häller ut cement direkt på platon mattan men behöver man inte täcka piggarna först =S cementen rinner ju ut i piggarna blir ju inte så flytande golv längre eller?
 
Väldigt många lager av olika i båda förslagen, varför det?? Ska Du ha dubbla platonmattor i version 2?

OM Du tänker använda platon för vad det faktiskt är tänkt alltså att ventilera bort fukt som tränger in genom plattan så ska den ligga närmast plattan och ha förbindelse upp i rummet via socklarna. Annars ser jag ingen vits med platnomattan.
"Lätt cement" förmodar jag är samma/lika som EPS, det isolerar bra är min erfarenhet alla fall mot kyla vet inte alls mot ljud? men i vanliga fall använder man ju samma typ av isolering mot kyla som mot ljud så det fungerar säkert.

Jag skulle utifrån ovanstående ta bort byggskräpet och lägga platonmattan på plattan sen lägga frigolit så tjockt som jag har plats för och sen foam med laminat. Är underlaget för snett/vint/gropigt etc för att frigolit ska bli bra skulle jag byta ut det mot EPS (lättcement) men den sort jag använde krävde en kaka med flytspackel ovanpå för att bära golvvärmen, vet inte hur det funkar med laminat direkt på skulle nog föredra frigolit i det fallet.
Sen skulle jag självklart ha lagt vattenburen golvvärme om jag gör allt det andra.
 
jag har inga problem med fukten
Men om jag skulle förenkla min fråga så här:

Cellplast eller platon matta under en lätt cementblandning för mest flytande/ljudisolerande golv?

photo0108x.th.jpg
photo0107e.th.jpg
 
Redigerat:
Ljudisolering mot vad? Luftljud, stegljud? Ska du ha en studio? Är det en lägenhet med grannar under?
 
mot luftljud mest
har grannar under
 
Inget av dina förslag är bra. Vad hade du tänkt att platonmattan ska ha för funktion? Du bör först ha ett fjädrande material som hindrar vibrationer från att fortplanta sig in i betongplattan t.ex. en några centimeter tjock Stepisolmatta. Ovanpå detta ska du ha tunga material och då hade jag kört på några lager golvgips istället för lättbetong.
Man får tänka på att det flytande golvet man bygger ska ha så lite kontakt med väggar och betongplattan som möjligt och sedan täta med akustikfog. För övrigt är det långt ifrån bara golvet som leder ljud ner till grannen. För bra ljudisolering i betonghus får man "bygga ett rum i rummet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.