Ett problem jag har haft sedan glödlampan mer och mer började ersättas med lågenergi- och ledlampor har varit att
1) ljuskällan tänds sakta, tar nån minut innan den lyser fullt (lågenergi)
2) själva lampan är FUL

Då jag har flertalet takarmaturer med synlig ljuskälla har därför själva designen på lampan varit viktig. Också att lampan tänds med fullt ljus direkt. När jag på morgonen springer in i sovrummet för att hämta ett par strumpor i garderoben har man inte riktigt tid att vänta på att taklampan skall tändas.. :x

Hur som helst, efter att ha provat dussintals lampor jag hittat i både butik och på nätet kan jag nu rekommendera en lampa från aliexpress!

http://www.aliexpress.com/store/pro...ite-Warm-White-Energy/1383160_1993763333.html

Den är SNYGG, lyser med samma färgtemperatur som en vanlig glödlampa och är LED! (y)

Har även testat med sån där elmätare man kopplar emellan lampan och vägguttaget och den säger att lampan drar 3w.

Jag skulle säga att den lyser med motsvarande 40w ungefär. Och den är 360 graders spridande. Dvs inte bara uppåt som många andra ledlampor är.

lampa1.jpg

lampa2.jpg

lampa3.jpg

Notera att jag absolut inte har någon egen vinning av denna tråden utan bara vill dela med mej av mina "fynd"
 
  • Gilla
kioskdavid och 1 till
  • Laddar…
På annonsen står det 6 W 660 lm.
På de gamla vanliga klara 60 W glödtrådslampor jag har kvar står det 710 lm.

Så denna är bara knappt 10% ljussvagare än en gammal hederlig.
Det enda negativa man kan säga är väl kanske att den nog lyser lite för lite "framåt",
om man t.ex. har den som läs/arbetslampa.
 
13th Marine skrev:
Helt klart intressant, jag blev dock fundersam över vad ett LED-filament är, får jag läsa mer om.

Tyvärr tror jag dock inte din elmätare visar helt korrekt, troligtvis är det någon form av switchning för att driva det hela, och det brukar inte de enklare elmätarna klara av.

EDIT: Hittade lite mer om det iaf: [länk]
Jo jag tror du har rätt. Frågan är ju om min elmätare på inkommande el till huset också "missar" detta, isåfall gör det ju inget ;)

KnockOnWood skrev:
På annonsen står det 6 W 660 lm.
På de gamla vanliga klara 60 W glödtrådslampor jag har kvar står det 710 lm.

Så denna är bara knappt 10% ljussvagare än en gammal hederlig.
Det enda negativa man kan säga är väl kanske att den nog lyser lite för lite "framåt",
om man t.ex. har den som läs/arbetslampa.
Ja den lyser väl något mindre "framåt", dock har väl dom flesta läslampor någon form av reflektor som väl avhjälper detta något :)
 
Jag beställde 4, tack för tipset.
 
C
Någon som hittat motsvarande lampa i E14-modell?
Dvs. klot ~300 lm (3W / 4 LED-filament). Helst dimbar.
Har sett sådana på några obskyra sajter ute i världen, men ingen som skeppar mindre kvantiteter till Sverige.
Så jag vet att de finns där ute någonstans...
 
Den var ju riktigt snygg. Är den dimbar?
 
C
Just denna är inte dimbar liksom de flesta "filament"-lampor, men det finns motsvarande dimbara om man letar lite.
 
cpalm skrev:
Någon som hittat motsvarande lampa i E14-modell?
Dvs. klot ~300 lm (3W / 4 LED-filament). Helst dimbar.
Har sett sådana på några obskyra sajter ute i världen, men ingen som skeppar mindre kvantiteter till Sverige.
Så jag vet att de finns där ute någonstans...
Ja, den finns som E14 hos Star Trading, se länken jag postade tidigare.
Finns både päron, kron, klot...
 
C
plv skrev:
Ja, den finns som E14 hos Star Trading, se länken jag postade tidigare.
Finns både päron, kron, klot...
Hittar bara 35, 55 och 75 lm hos Star Trading. Jag är ute efter >= 300 lm.

Edit: De är dessutom inte heller "filament"-lampor...
 
Om någon hittar liknande dessa fast dimbara så skriv gärna i tråden, för jag hittar inga :(
 
Allt finns på ebay.
Biltema säljerLED lampor med bra färgtemperatur och ljusspridning.
E27 140 Lm 30:- 470 Lm 50:-
E14 finns 350 Lumen
de första prisvärda LED jag sett med bra ljus.
 
C
Jehu skrev:
E14 finns 350 Lumen
Du råkar inte ha en länk?
Har själv sökt en hel del på just eBay utan större framgång.

Edit: eller var det på Biltema du menade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.