Hej

Vi håller på och renoverar i sommarstugan och har då rivit ett litet sovrum för att få plats med ett större matbord. Utrymmet är 4.20 långt men fortfarande hyfsat smalt, jag tror ca 2.50. Jag vill ha ett bord, eller alternativt två bord, där man kan duka hela längden men som till vardags är lite mindre, lagom för typ 4 personer. Oavsett vilket så bör det vara ganska smalt, helst inte mer än 85cm brett.

Vilken stil jag vill ha blir jag inte riktigt klok på. Det är en vanlig västkuststuga som visserligen har sin charm men kan inte ses som ett charmig, lantligt torp direkt men inte heller lite stramare moderna möbler hade passat så bra, utan det handlar nog mer om att hitta nåt som är vackert genom att se funktionellt ut. Det jag funderar på är nånting mellan ett mörkvaxat franskt lantbord och ett avlutat furubord. Vi är inte främmande att bygga nånting själva även om vi inte har någon erfarenhet men så länge man får en stabil konstruktion så känns det som att det inte gör nåt om det får sina skavanker från en oerfaren snickare.

Men jag behöver inspiration! Vet nån var man kan hitta bilder på snygga bord så man kan få lite mer inspiration till vad man kan göra. Just nu är den bästa idén att ta två 85 cm breda furubänkskivor och göra underreden till dem båda varav det ena till vardags har avtagbara ben och förvaras någon annanstans. Det kan funka, men det blir fortfarande en fråga vilken benkonstruktion man vill ha...

Någon som kan hjälpa mig?
 
När man har det trångt är det inte dumt att försöka hitta ett bord där bordsbenen inte är i hörnen. Då kan man sitta rätt bekvämt även i hörnen.
Jag hade tidigare ett jättebra bord från IKEA med jättebra ben, Åbo tror jag att det hette, kanske det har utgått ur sortimentet nu?
Kanske finns bilder på blocket så du kan se, ev köpa och bygga om skivan så den passar?
Bänkskivor i lämplig storlek, om du vill bygga själv, kan du annars hitta på Rusta för en bra peng. Massiv stavlimmad ek.
 
Det är väl just bilder som behövs. Eftersom jag vill ha ett bord som är lite smalare än vanligt men ändå långt så är det risk att det ser lite rangligt ut, speciellt om man inte har ben i hörnen. Just nu är nästan funderingarna på att göra två bord och ha det andra undanplockat när det bara är vi. Men det känns lite som en nödlösning, och har man då benen i hörnen så blir det dubbla ben att ta hänsyn till i övergången.

Så länge har vi kvar vårt lilla bord, där får ju trots allt plats 6 personer och det är sällan det faktiskt behövs mer, så det är ingen brådska egentligen. Men det är så roligt att drömma och fundera kring vad som är drömbordet. Både titta på möbelvaruhusens utbud, på blocket och olika byggbeskrivningar etc. Men alla bord är 100 cm breda utan några större undantag och även om vi har gott om utrymem på längden så är bredden inte den största.
 
Hemmakatten
Bruno Mathssons Fällbord designat 1935 är helt suveränt. Har själv velat ha det under lång tid. Bordet är 90cm brett, finns i olika träslag, även med vitt laminat på skivan. Längden på border varieras mellan 23cm upp till 280cm beroende på behov. Bordet kostar ca 22.000 men är enligt mig värt varenda krona om man har råd.
http://www.bruno-mathsson-int.com/fallbord/901SP.htm
 
Just nu i skrivande stund finns denna annons ute på blocket, på åbo-bordet: http://www.blocket.se/vi/20153202.htm?ca=5_s
Benen är alltså som uppochnervända Y-n, en på varje kortända, en liten bit in, kompletterat med en stöd"pinne" emellan, perfekt att vila fötterna på när man sitter vid border.
 
Jag får tyvärr inte lov att skaffa ett slagbord, annars hade jag sniffat upp alla 1800-tals slagbord på blocket som jag hade kunnat hitta. Älskar färgen och strukturen av gammal furu, det får t.o.m. gärna ha varit målat och nerslipat så det finns lite färgrester kvar. Har därför t.o.m. funderat på att försöka hitta en gammal stalldörr eller liknande och använda som bordsskiva. Lite knäpp är man :)
Så jag gillar fällbordet men det är tyvärr inte aktuellt i det här fallet.

Ett underrede som till Åbo är det vi mest funderar på just nu. Är lite rädd att ett 85 cm brett bord med ett sånt underrede kan få lite felaktiga proportioner, att de ser för höga ut. Men det lutar lite åt det. Lite brett med 100 cm men om man kan lägga dit en smalare skiva hade det kunnat vara ett alternativ.
 
Ett av tricken med Åbo, för att få det att se lite lägre ut, är att skivan är kompletterad med en list under. Det får ju även skivan att se tjockare och mer rejäl ut. Det går nog jättebra att köpa ett Åbo, dela det på längden och helt enkelt ta bort ett par decimeter av mitten. Åbo är delbar på längden, finns extraskivor som man kan spänna fast. Lösningen är jättefinurlig, med kullager-lister. Dessa tror jag inte, om jag inte missminner mig om dess placering, berörs inte om du plockar bort trä i mitten av bordet. Då kan du dessutom få bordet att bli ännu längre om du behöver det.
Det kanske kan se lite konstigt ut med en skarv längs med bordet, men det finns ju redan en sådan på tvärsen, så sågar man snyggt borde det kunna funka.

Helt plötsligt känner jag att jag saknar mitt Åbo jättemycket! Men det passade inte med furubord till vårt nya ekkök... Får väl hälsa på oftare hos svärföräldrarna, de fick "ärva" Åbo av oss. :surprised:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.