Hej!

Har ni några tips på vintergröna växter som inte blir mer än 1-1,5 meter, varken på bredden eller höjden, om de får växa fritt utan underhåll? Helst ska de inte utveckla alltför kraftiga rotsystem heller. För zon 5.
Det jag hittat än så länge är dvärghiba och dvärgkoreagran. Har ni fler alternativ? Har ni någon info om de två exempel jag hittat som kan vara bra att veta?
 
T
Rododendron har några sorter som hade passat.
 
  • Gilla
placerej
  • Laddar…
Claes Sörmland
Zon 5 är en utmaning men vissa finska rhododendron kan passa och vissa yakushimanumhybrider. Se här för inspiration:

http://www.mustila.fi/index.php/sv/plantor/rhododendron_alprosor

Förslag som jag odlar i kall zon 3 men som är benhärdiga: 'Mikkeli', 'Ken Janeck', 'Mist Maiden' och 'Pohjolan Tytär'.

Alla är mycket bra sorter med lite olika uttryck och växtlighet.
 
  • Gilla
placerej
  • Laddar…
Hmm.

Med tanke på att jag har mer av en skogstomt än en traditionell tomt med gräsmatta och rabatter så känns rododendron lite malplacerat, tror jag. Det passar nog bättre med barrväxter.

Men tack för tips och nu har jag lärt migt att inte alla bladväxter släpper sina blad.
 
BirgitS
P placerej skrev:
Har ni några tips på vintergröna växter som inte blir mer än 1-1,5 meter, varken på bredden eller höjden, om de får växa fritt utan underhåll?
Buskar/träd slutar inte att växa förrän de är gamla vilket kan ta årtionden eller århundraden. Så om du menar att t.ex. tallen inte ska vara mer än 1,5 m efter 100 år så kommer den efter 10 år kanske vara 50 cm. Standard för trädgårdsaffärer är att skriva ut höjden efter 10 år.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Buskar/träd slutar inte att växa förrän de är gamla vilket kan ta årtionden eller århundraden. Så om du menar att t.ex. tallen inte ska vara mer än 1,5 m efter 100 år så kommer den efter 10 år kanske vara 50 cm. Standard för trädgårdsaffärer är att skriva ut höjden efter 10 år.
Menar du att det inte finns barrträd som bara kommer nå t.ex. en meter, utan att exempelvis dvärgkoreagranen, som jag nämnde, kommer bli betydligt större än så, bara att det är just efter tio år den når runt metern?
Eller menar du att den kanske faktiskt har en så pass låg maxhöjd, men att det kommer ta väldigt lång tid för den att nå dit?
 
BirgitS
Jag känner inte till just dvärgkoreagran men vedartade växter slutar inte att växa efter just 10 år. Men om butiken uppger höjden på dvärgkoreagran till 1 m så menar de att det är den höjd som den har efter 10 år men sen fortsätter den att växa (om du inte missköter den väldigt mycket). Ungefärlig tillväxttakt får du genom att jämföra höjden vid inköpet med höjden efter 10 år.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag känner inte till just dvärgkoreagran men vedartade växter slutar inte att växa efter just 10 år. Men om butiken uppger höjden på dvärgkoreagran till 1 m så menar de att det är den höjd som den har efter 10 år men sen fortsätter den att växa (om du inte missköter den väldigt mycket). Ungefärlig tillväxttakt får du genom att jämföra höjden vid inköpet med höjden efter 10 år.
Ah, då har jag nog missförstått måttangivelserna. Tack för förtydligandet!
 
"Dvärgkoreagran (Abies koreana) är en dekorativ gran med glansiga, mörkgröna barr och vit undersida. Den har ett kägelformat växtsätt och bildar knubbiga skott. Dess blå kottar är vackra och sitter i upprätta samlingar. Här är några specifikationer om dvärgkoreagranen:

  • Leveranshöjd: 150 - 175 cm
  • Förväntad sluthöjd: 6 - 8 meter
  • Bredd: 350 cm
  • Växtsätt: Brett upprättväxande, pyramidformat
  • Blomfärg: Röd
  • Bladfärg: Mörkgrön
  • Blomningstid: Maj
  • Fruktfärg: Blå
Denna gran är långsamväxande och trivs i sol till halvskugga. Den är lättskött och vintergrön. Ursprungligen från Korea, är dvärgkoreagranen en odlingsvärd växt som kan bli 5-8 meter hög i Sverige och upp till 18 meter globalt12. Om du planterar den i din trädgård, kommer den att vara en vacker och tålig prydnad. Lycka till med din nya växt! 🌲🌿"

😏
 
A Abies koreana skrev:
"Dvärgkoreagran (Abies koreana) är en dekorativ gran med glansiga, mörkgröna barr och vit undersida. Den har ett kägelformat växtsätt och bildar knubbiga skott. Dess blå kottar är vackra och sitter i upprätta samlingar. Här är några specifikationer om dvärgkoreagranen:

  • Leveranshöjd: 150 - 175 cm
  • Förväntad sluthöjd: 6 - 8 meter
  • Bredd: 350 cm
  • Växtsätt: Brett upprättväxande, pyramidformat
  • Blomfärg: Röd
  • Bladfärg: Mörkgrön
  • Blomningstid: Maj
  • Fruktfärg: Blå
Denna gran är långsamväxande och trivs i sol till halvskugga. Den är lättskött och vintergrön. Ursprungligen från Korea, är dvärgkoreagranen en odlingsvärd växt som kan bli 5-8 meter hög i Sverige och upp till 18 meter globalt12. Om du planterar den i din trädgård, kommer den att vara en vacker och tålig prydnad. Lycka till med din nya växt! 🌲🌿"

😏
Det där var lite mer än en meter sluthöjd, ja. O_o
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.