Jag tänkte se över luftflödena i vårt hus (FTX-vent) efter att vi har bytt fönster och allmänt tätat huset bättre.

Jag skulle därför behöva tips på en vettig luftflödesmätare eller kit som skulle fungera för detta?
Jag är främst intresserad av att mäta flöden vid tilluftsdonen och frånluftsdonen (istället för att borra hål i kanalerna och mäta flödet i rören).

Det är framförallt Lindabs VTTB-don som jag behöver mäta vid.
iu
Vad behövs eg för mätutrustning och eventuella trattar för att mäta på dessa?


PS. Jag lägger hellre mer pengar och får något användbart av vettig kvalitet än att köpa skräp.
 
H
https://www.lindab.se/globalassets/...e/mounting/k_faktorer_don_se.pdf?v=1639691625

Enligt lindab, se sidan 23 för ditt don, så verkar bara flödesmätning med mätstos eller borra hål och mäta i kanal vara ok. Att mäta statiskt tryck och räkna med k-faktor rekommenderar de inte.

Du behöver alltså mätstos med anemometer eller en med uttag för att mäta tryckfallet.

Rätt säker på att någon av bygg ditt egna ftx system sidorna hyr ut utrustning! Kanske soliduct.se ?
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
H halj skrev:
Enligt lindab, se sidan 23 för ditt don, så verkar bara flödesmätning med mätstos eller borra hål och mäta i kanal vara ok. Att mäta statiskt tryck och räkna med k-faktor rekommenderar de inte.
Tack, jag hittade precis den PDFen också efter att jag postat. Av nån dum anledning hade jag missat deras anvisning då jag sökte innan.

Har du tips på någon vettig mätare (och stos?)
 
Ser ut som soliduct hyr ut Testo 417.

Är det någon som vet om den är rimligt vettig? Jag ser att den kostar ca 3-4k på t.ex. Amazon.
 
H halj skrev:
Det här vad jag använt på jobbet i ett projekt men de är ju inte billiga!

[länk]

Tror någon på forumet byggde en egen mätstos med en billig anemometer\vinghjul en tratt och avloppsrör.
Utmärkt. Då tror jag att jag köper en sådan. Jag gillar att kunna mäta och justera lite över tid, så det är därför jag inte är så pigg på att hyra en mätare.

Jag har själv byggt en luftflödesmätare som använder ultraljud (i ett 110 mm PP-rör), men jag är lite tveksam till dess noggrannhet då jag inte har koll på strömningen i röret. Dessutom blev hela det arrangemanget alldeles för långt för att jag skulle kunna mäta vid alla don, så jag kapitulerade och tänkte att det nog är bäst att köpa en färdig mätare.
 
Har gått i liknande tankar, men vill inte lägga ut en förmögenhet på något som man inte kommer använda så ofta. På amazon finns det en uppsjö anemometrar, t.ex. denna:

https://www.amazon.co.uk/Infurider-...95&sprefix=airflow+measure,aps,79&sr=8-5&th=1

Funkar dom om man tillverkar en egen stos? Precision osv är kanske inte lika bra som ett riktigt profsverktyg, men det känns inte oms jag behöver nått superbra för att hålla koll på min egen villaventilation.
 
H
H Henrik.S skrev:
Har gått i liknande tankar, men vill inte lägga ut en förmögenhet på något som man inte kommer använda så ofta. På amazon finns det en uppsjö anemometrar, t.ex. denna:

[länk]

Funkar dom om man tillverkar en egen stos? Precision osv är kanske inte lika bra som ett riktigt profsverktyg, men det känns inte oms jag behöver nått superbra för att hålla koll på min egen villaventilation.
Anemometern funkar nog inom sin felmarginal/kalibrering. Problemet med egen stos tänker jag skulle vara att om den är konstruerad dåligt så skapar den ett tryckfall som innebär ett minskat flöde när stosen är över donet gentemot ingen stos.
 
Kan man inte göra en strut i papper?
 
daddydj daddydj skrev:
Jag byggde ihop en egen mätare med en Mastech MS6252A och en hink. Funkar helt ok. Inspiration från denna tråd: [länk]
Såg inte denna innan jag byggde min. Kanske ett alternativ får någon som har samma funderingar, gör ju liknande saker men den jag byggde gör det enkelt att mäta både mot takdon och på kanalöppningar:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ometer-foer-vettigt-pris.480945/#post-5285061
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.