Hej,

Håller på och planerar en utbyggnad av husent, vi flyttar en husgavel ca 3m och får på så sätt en utbyggnad på ca 21m^2 (huset är alltså ca 7m brett). Under befintligt hus finns en källare med takhöjd på 220cm, denna källare är dränerad och markisolerad (isodrän) 2007. Några planer på att bygga ut källaren har vi inte, det finns tillräckligt med utrymme i källaren som det är. Golvnivån är ca 70cm över marknivå, och utbyggnaden kommer att ha samma golvnivå som befintliga golv i huset.

Frågan är då alltså vilken typ av grund jag ska välja? Det är lerjord runt omkring huset, hur mycket bärlager som finns under befintlig grund vet jag inte men befintligt hus som nu ska byggas ut byggdes på 60-talet så det har väl satt sig färdigt antar jag.

Jag har funderat på att gjuta en platta som läggs på frostfritt djup, och på denna platta murar jag upp väggar i LECA och får på sådant sätt en krypgrund som då måste ventileras och isoleras för att undvika problem. Alternativet är ju att bara gjuta en sula att ställa väggarna på men det blir inte så stor skillnad på mängden material att forsla bort så jag antar att det är bättre att göra en platta med isolering under för att undvika en del av fukten i krypgrunden?

Någon som gjort något liknande? Jag kommer inte att ha tid att göra plattan själv tyvärr, utan måste prioritera att göra resten av byggnationerna själv under sommaren. Men jag vill i alla fall ha bra koll på vilka alternativ som finns och vad man bör/inte bör göra innan jag tar in offerter på att göra grunden.

Bifogar en bild på hur jag tänkt mig med platta och leca (naturligtvis är det 4 lekaväggar runt om hela den nya plattan, har bara ritat in en i bilden dock).
 
  • Platta+Leca.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!

Kan bara säga att vi resonerade precis som er när vi skulle bygga ut. Vi hade inget behov av att bygga ut källaren. dock visade det sig när vi haft både grävare och byggare här att prismässigt skulle det bli istort sett samma pris att gjuta källare som att göra torpargrund eftersom man ändå tvingades gräva så pass djupt (vår tomt sluttar lite lätt dessutom). Dessutom fick vi rådet (från flera ställen) att det alltid är bättre att genomgående ha samma grund på hela huset.

Så vi valde trots allt att bygga källare även under utbyggnaden. Vi ser det som ett "bonus-rum". :D
 
Hej ulricac,

Jo jag börjar tyvärr inse detta ju mer jag räknar på detta, konstruktionen slutar tyvärr med något som i princip är en utbyggnad av källaren fast med "fel" takhöjd. Kanske dumsnålt? Hmm, konstigt att alla projekt har en tendens att växa...
 
Vi har just gjutit grunden till vårt uterum, som kan kallas "upphöjd platta på mark". Vi grävde till frostfritt djup, gjöt en rejäl sula, murade upp lecablock till rätt höjd och fyllde med fyllnadsmassor och makadam tills det var 40 cm kvar. 30 cm cellplast och 10 cm armerad betongplatta. På så sätt fick vi en upphöjd grund utan att behöva använda krypgrund, som ju kan uppfattas som en riskkonstruktion. En nackdel med konstruktionen är att sidorna är sämre isolerade än golvet, vilket inte spelar så stor roll för ett uterum, men jag antar att det går att använda kantelement annars. En annan nackdel är att det går åt en hel del fyllnadsmassor.
 
Så ni lade fyllnadsmassor ovanför plattan på mark alltså? Sedan isolering och en till platta?
 
Jag tolkar det dom att det är en sula på backen som lecaväggarna står på och sedan en platta ovanpå alltihop, stämmer det? Man kan väl se det som betongbjälklag antar jag?

IngerB, vad använde ni som fyllnadsmassor? Vilka syften fyller dessa massor? Är det för att slippa ha ett hålrum under golvet där man är rädd att fuktig luft kommer in och kondenserar?
 
Vi gjöt bara en ram, ungefär 15 cm hög och 30 cm bred, som vi sedan murade lecamuren på. Det är ingen platta i botten, alltså, utan bara en faslig massa makadam. Fyllnadsmassorna består av allt möjligt skräp i botten, som betongklumpar och gamla trädgårdsplattor, och över det ganska många kubikmeter makadam. Anledningen till att vi gjorde så här är helt enkelt att det var det enklaste och billigaste sättet vi kunde komma på att bygga en platta på mark som är någorlunda i nivå med husets bottenvåning, utan att behöva ha krypgrund. Eftersom vi grävde sådär 80 cm ner kändes det ett tag som om vi mycket väl kunde grävt en bit till och fått källare också, men eftersom vi inte hade lust att ta hål i befintlig källarvägg (fruktansvärt tjock, full med gigantiska flintastenar) fick det vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.